Personalhåndbok

BDO bistår med personalhåndbøker

En tilgjengelig og brukervennlig personalhåndbok hjelper virksomheten din med å sikre at regler og retningslinjer blir fulgt og forstått. Med en personalhåndbok har de ansatte enkel tilgang til all nødvendig informasjon på ett sted, noe som gjør det lettere å finne svar på spørsmål om arbeidsforhold og interne rutiner. 

Dette gir både HR, ledelsen og medarbeiderne en mer effektiv hverdag, og bidrar til en mer rettferdig og konsekvent personalpolitikk. Personalhåndboken er et nyttig verktøy for alle ansatte, uavhengig av funksjon og nivå i virksomheten.


I tillegg til personalhåndbok kan vi også tilby lederhåndbok og HMS-håndbok:

  • Lederhåndbok: En lederhåndbok gir ledere, både nye og erfarne, tilgang til beskrivelser av prosesser de har ansvar for, samt maler og oppdatert informasjon som sikrer kvaliteten i ledelsesarbeidet. Dette verktøyet er spesielt nyttig for å sikre god oppfølging og for å styrke nye lederes kompetanse knyttet til bedriftens rutiner.
  • HMS-håndbok: En HMS-håndbok gjør det enkelt å systematisere det lovpålagte arbeidet med helse, miljø og sikkerhet. Her samles alle rutiner knyttet til HMS på ett sted, og ansatte, ledere og verneombud får tilgang til praktiske skjemaer tilpasset bedriften.

Digitalt, brukervennlig og effektivt 

BDO samarbeider med AppsCo One for å tilby deg digitale personal-, leder- og HMS-håndbøker. Håndbøkene har et intuitivt grensesnitt som gjør det enkelt både å opprette, redigere og bruke innholdet i det daglige. Du får forslag til en mal som kan tilpasses din virksomhet med spesifikke tekster, bilder og videoer. Verktøyet inkluderer funksjoner som lesebekreftelse og søkefelt, noe som forenkler administrasjonen og bruken av håndbøkene.

Leverandøren oppdaterer automatisk relevante lovtekster ved endringer i lovverket, og du kan enkelt navigere til oppdaterte paragrafer i Lovdata via lenker. Håndbøkene er tilgjengelige på app, nettbrett og PC.

Faglig bistand fra BDO

I tillegg til å tilby personal-, leder- og HMS-håndbøker kan BDO bistå med å gjennomgå bedriftens rutiner. Vi vurderer eksisterende praksis og gir råd om forbedringer eller justeringer, og vi kan være en verdifull sparringspartner ved tolkning av lovverk i enkeltsaker.

Noen bedrifter velger en komplett løsning med alle håndbøker, mens andre foretrekker én eller to skreddersydde alternativer. Uansett hva du velger, så sørger vi for en løsning som er tilpasset din virksomhet og dens behov. 

Tre personer i dialog

Personalhåndbok

Med en personalhåndbok er det enkelt for ansatte å finne svar på det de lurer på, og interne rutiner knyttet til arbeidsforholdet samles på ett sted. Dette sparer både HR, ledelsen og medarbeiderne for tid, i tillegg til at man sikrer en god og rettferdig personalpolitikk. En personalhåndbok er et godt verktøy for alle ansatte på alle nivåer og i alle funksjoner, ikke minst for nyansatte i bedriften.
Kvinne ser i kamera

Lederhåndbok

Med en brukervennlig og oppdatert håndbok kan du beskrive ulike prosesser en leder har ansvar for, samt sikre kvaliteten på oppfølgingen med godt malverk og tidsaktuell informasjon. En lederhåndbok er et nyttig verktøy for alle ledere - spesielt nye ledere som ikke kjenner til bedriftens rutiner.
Personer i møte

HMS-håndbok

Ved å etablere en HMS-håndbok gjør du det enkelt å jobbe systematisk med det lovpålagte arbeidet med helse, miljø og sikkerhet. Alle interne rutiner knyttet til HMS er samlet på ett sted, og dere får tilgang til nyttige skjema som kan tilpasses bedriften. Håndboken vil fungere som et oppslagsverk for både ansatte, ledere og verneombud.

Kontaktpersoner:

Therese Karoline Nygaard, BDO

Therese Karoline Nygaard

Senior Manager Business Services
personKontakt

Kontakt oss

Har du spørsmål eller ønsker du en uforpliktende samtale med en av oss? Ta kontakt ved å fylle ut skjemaet under og vi kommer tilbake til deg innen kort tid. 

Nysgjerrig på mulighetene i BDO?
Les mer om våre kompetanseområder, karrieremuligheter og ledige stillinger.

Drøm det. Gjør det.