- Manglende koordinering er en av de største truslene mot bærekraftsmålene i Norge

Et av de viktigste tiltakene regjeringen kan gjøre for at Norge skal nå sine bærekrafts- og klimamål mot 2030, er en systematisk og helhetlig tilnærming til bærekraft nasjonalt. Det mangler i dag.

Morten Thuve, leder for bærekraftstjenester i BDO, og Tina-Irene Amundsen, leder for bærekraftig samfunnsutvikling i BDO.

– Dette har vi løftet inn for regjeringen gjennom BDOs innspill til Stortingsmeldingen om bærekraftsarbeidet i Norge, som hadde høringsfrist i oktober. Vi tror fire viktige årsaker spiller sammen, og bidrar til at vi ikke når bærekraftsmålene våre: mangel på koordinering, lite standardisering, for lav kompetanse og for få krav, sier Tina-Irene Amundsen, leder for bærekraftig samfunnsutvikling i BDO. 

Sammen med Morten Thuve, som er leder for bærekraftstjenester i BDO, jobber hun ofte på prosjekter knyttet til bærekraft i offentlig sektor. 

– Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets ansvar for koordinering av bærekraftsarbeidet nasjonalt synes ikke å ha et tydelig mandat eller sikre en helhetlig fremdrift på tvers av nivåer. Vi ser for eksempel at regjeringen kunne stilt tydeligere krav til underliggende enheter om bærekraft, sier Amundsen og Thuve. 

BDOs undersøkelser viser at bærekraft i varierende grad nevnes i tildelingsbrevene. 

– KS har gjort andre kartlegginger som viser at mangelen på samstemt politikk mellom forvaltningsnivåer påvirker lokal og regional oppnåelse av bærekraftsmål. Vi ser også at bærekraftsrapportering i det offentlige følger heller ikke et enhetlig rammeverk, sier de to. 


Koordineringsorgan - raskt

I sitt innspill til Stortingsmeldingen om bærekraftsarbeidet i Norge, foreslår BDO å etablere et nasjonalt koordineringsorgan som har et tydelig mandat for helhetlig samordning, slik at vi går i samme retning mot bærekraftsmålene. 

I innspillet oppfordres det til en rask etablering av et organ som: 

  • Koordinerer bærekraftsarbeid mellom ulike sektorer og forvaltningsnivåer.
  • Sikrer at bærekraft integreres i beslutningsprosesser 
  • Har myndighet til å drive frem oppfølging og tilsyn med bærekraftsarbeidet i staten.
  • Kan være en sentral hub for henvendelser knyttet til bærekraft, som kan kontaktes for å få veiledning, kunnskap og informasjon 
  • Har ansvar for å innhente, bearbeide statistikk og informere samfunns- og næringslivet om fremdriften
  • Utvikle og benytte virkemiddelapparatet som katalysator for bærekraftig utvikling
  • Ha ansvar for tilrettelegging av kompetanseheving og tilgjengeliggjøring av verktøy og metoder.


– I tillegg mener vi det er behov for et sterkere offentlig-privat partnerskap. Et vellykket bærekraftsarbeid krever tettere samarbeid mellom offentlig sektor, privat næringsliv og sivilsamfunnet, slik at de kan mobilisere felles ressurser og kompetanse for å utvikle innovative løsninger, sier Amundsen og Thuve. 

Det innebærer blant annet at kommunenes rolle som bindeledd mellom næringsliv og offentlig sektor må bli sterkere for å kunne drive frem lokalt samarbeid, og være en sparringspartner for bærekraftig forretningsutvikling. I en rapport BDO lagde sammen med UN Global Compact i 2023, sier 8 av 10 næringslivsaktører at det er viktig at kommunene tar en mer aktiv rolle for å fremme bærekraftig næringsutvikling. 

Det siste punktet BDO har løftet frem i sitt innspill til bærekraftsarbeidet i Norge, er harmonisering av rapportering og måling, på tvers av sektorer. 

– Det er ikke mulig å måle fremdrift og resultater, når ingen rapporterer på samme måte. For store virksomheter kommer nå CSRD-direktivet med lovpålagt bærekraftsrapportering. Vi tror det er fornuftig at statlige virksomheter underlegges tilsvarende rapporteringskrav, og blant annet må gjøre en dobbel vesentlighetsanalyse, og at dette bør gjøres etter et felles rammeverk. Det er grunnsteinen for alt bærekraftsarbeid i næringslivet, og bør også være det for det offentlige, mener Amundsen og Thuve.  

De mener det vil bli enklere å jobbe i samme retning dersom rapporteringskravene blir enhetlige på tvers av sektorer. 

– Virksomhetene som lykkes med bærekraft integrerer det i forretningsstrategien og i arbeidsprosessene sine, slik at det alltid ivaretas i beslutningsprosesser og prioriteringer. Dersom bærekraft skal bli et førende prinsipp i utviklingen av Norge, må alle politiske beslutninger være basert på vurderinger av sosiale, økonomiske og miljømessige konsekvenser, enten de fattes på kommunalt, fylkeskommunalt eller nasjonalt nivå, avslutter de to.  

Tina Irene Amundsen og Morten Thuve har også løftet disse budskapene i et innlegg på Altinget. Innlegget kan du lese her.