I forrige runde svarte respondentene i undersøkelsen at en kombinasjon av svekket kronekurs og økt prisvekst i Norge skapte stor usikkerhet, men dette synet ser nå ut til å ha endret seg. Undersøkelsen er utført av BDO blant 346 handelsbedrifter.
– Til tross for vedvarende utfordringer med relativt høy inflasjon og økte kostnader, ser vi i undersøkelsen et endret syn på fremtiden, hvor man forventer en stabil utvikling, sier partner og bransjeleder for handel i BDO, Kjell-Fredrik Kristiansen.
Så mye som 30 prosent av respondentene forventet sist en nedgang i omsetning. Nå har denne andelen falt til kun 13 prosent.
– Denne holdningsendringen vitner om en økende tro på økonomisk stabilitet, sier Kristiansen.
Mange gårdeiere har leietakere som driver handelsvirksomhet, og er derfor både direkte og indirekte eksponert mot den økonomiske utviklingen hos disse – for eksempel gjennom omsetningsleie eller avkastningskrav i verdsettelser.
– Utsiktene til stabilisering og bedring i økonomien hos leietakerne kan være godt nytt for gårdeierne som er eksponert inn mot dette segmentet, i form av utsikter til økte leieinntekter eller reduserte avkastningskrav i verdsettelser, sier partner og bransjeleder for eiendom i BDO, Sigmund Olav Lie.
Undersøkelsen viser at nesten 60 prosent av respondentene nå har nettbutikk, som er en markant økning fra tidligere år. Samtidig viser undersøkelsen at 57 prosent av dem som ikke har nettbutikk i dag, mener de vil være konkurransedyktige uten nettbutikk de neste fem årene.
– Dette kan indikere at den store økningen i antall nettbutikker vi så i kjølvannet av pandemien har begynt å stabilisere seg. Selv om vi tror at fysiske butikker vil spille en viktig rolle i tiden fremover, ser vi en tydelig trend på at det er fordelaktig å være til stede på flere plattformer. Omnikanal-strategier, som kombinerer nettbutikker med fysiske butikker, har vist seg å være en effektiv måte å møte kundenes forventninger på, forklarer Kristiansen.
De senere årene har eiendomsbransjen sett et nytt inntog av aktører i sentralt beliggende handlegater som anvender omnikanal-strategier. Et eksempel på dette er bilbutikkene som nå er etablert både på Karl Johans gate og Tjuvholmen.
– Nye aktører som kombinerer fysiske - og nettbutikker, kan bidra til å opprettholde og øke etterspørselen etter sentralt beliggende forretningslokaler, og på den måten bidra til økte leienivåer og reduserte avkastningskrav for gårdeiere. Videre kan de vedvarende utsiktene til bruk av nettbutikker bidra til å opprettholde det positive sentimentet for lager- og logistikkmarkedet, forklarer Lie.
Selv om det nå er et positivt stemningsskifte blant handelsbedrifter, må det forventes store lokale variasjoner – og beliggenhet er, som vanlig, et helt sentralt element i risikobetraktningen.
Gårdeiere som jobber med dette segmentet anbefales derfor å følge utviklingen, både i handelssegmentet generelt og hos de enkelte leietakerne spesielt.