OBOS Eiendom effektiviserer utleieprosessen
OBOS Eiendom effektiviserer utleieprosessen

OBOS Eiendom forvalter en betydelig eiendomsportefølje. Med et bredt spekter av ulike eiendommer i porteføljen ønsket OBOS å forbedre arbeidsprosessene, strukturere og digitalisere dokumentasjonsdelen og utnytte forvaltnings- og CRM-systemet sitt bedre.
– BDOs bransjeinnsikt og solide fagkompetanse gjorde valget enkelt. De forstod raskt behovet vårt, forteller økonomisjef i OBOS Eiendom, Astrid Eri Malmo (bildet).
Jonas Hønningstad, Director Consulting i BDO, ledet prosjektet, som startet med en grundig gjennomgang av utleieprosessen for å avdekke utfordringer og problemer. Deretter utviklet BDO en MVP (Minimum Viable Product)-prosess, hvor teamet tok fatt i de største utfordringene i prosessen og fant løsninger for disse.
– OBOS Eiendom har en variert kundegruppe, fra store internasjonale konsern til små lokale virksomheter. Det var viktig å utvikle en prosess som kunne håndtere alle typer leietakere og eiendommer effektivt, forklarer Hønningstad.
BDO-konsulenten forteller at mye tid gikk til å kartlegge intern arbeidsflyt, og hvordan denne kunne forbedres.
– Gjennom kartleggingen så vi blant annet behov for tydeligere definisjon av roller og mandater, og hvordan disse jobber sammen i prosessen. Deretter utviklet vi en guide som ansatte kan bruke for å sikre god kvalitet gjennom hele utleieprosessen.
BDOs gjennomgang resulterte i flere konkrete forbedringer:
– Implementering av ny prosess gir OBOS Eiendom flere gevinster, som enklere samhandling mellom avdelingene, færre feil og en bedre kundeopplevelse. I tillegg gir prosjektet et grunnlag for prosessforbedring i hele OBOS Eiendom, avslutter Hønningstad.