Nå kommer teknologiskiftet i bygg- og anleggsbransjen
Nå kommer teknologiskiftet i bygg- og anleggsbransjen

Petter Torgersen, leder for AI Center of Excellence i BDO.
Petter Torgersen, leder for AI Center of Excellence i BDO.
Den siste oppdateringen til Bygg- og anleggsanalysen viser at produktivitetsfallet er stort sammenlignet med andre bransjer. Effektivisering av driften vil for mange bransjeaktører utgjøre en kritisk suksessfaktor i løpet av kort tid, og bruk av ny teknologi – særlig AI – har en hovedrolle i effektiviseringen.
– Det er store bruksområder for AI i effektivisering og kvalitetssikring av anbud, prosjektering og bemanning av prosjekter. Dessuten kan AI ha en sentral rolle i overvåkning av byggeplasser og anleggsmaskiner. Det kan sikre effektive beslutninger og proaktiv håndtering av for eksempel vedlikehold og service, forteller Petter Torgersen, leder for AI Center of Excellence i BDO.
Torgersen mener at kunstig intelligens kan brukes til å analysere ressursbehov på tvers av prosjekter for å sikre optimal bruk av anleggsmaskinene og redusere transport. Det vil kunne kutte i utslipp, og ikke minst kostnader for aktørene, hevder han.
– Marginene i bransjen er presset, og da gjelder det å utnytte ressursene sine best mulig. Her vil AI spille en viktig rolle. I dag ser vi store effektivitetsgevinster ved å bruke AI som verktøy i oppfølging av prosjekter, økonomistyring og rapportering, sier AI-eksperten.
Med høye kostnader og marginpress tvinges aktørene til å investere i digitalisering, automatisering og nye byggemetoder for å holde seg konkurransedyktig.
Norstat gjennomførte nylig en undersøkelse på oppdrag fra BDO som kartlegger status på bruk av AI i bygg- og anleggsbransjen. Undersøkelsen viser at kun 17 prosent i bygg- og anleggsbransjen har investert i kunstig intelligens. På spørsmål om hvorfor de ikke har investert i teknologien svarer 63 prosent at de ikke ser behov eller nytte for AI i virksomheten. Samtidig trekkes lav kompetanse og kapasitet frem som sentrale faktorer.
– At aktørene ikke ser behov eller nytte for AI henger nok tett sammen med manglende kompetanse. Det krever forståelse for teknologien å se hvilke forretningsmuligheter som ligger i å ta det i bruk i virksomheten, forteller Torgersen.
Av virksomheter som har tatt i bruk AI, opplever nesten 70 prosent allerede effektiviseringsgevinster. Flere oppgir også økt kvalitet og bedre beslutningsgrunnlag som gevinster av investeringen.
– Dette understreker at det både er behov og nytte for AI i bransjen. Utfordringen ligger i å vite hvordan man skal komme i gang og hvilke områder man skal satse på, fortsetter Torgersen.
Resultatene viser en stor spredning i hvilke funksjoner og prosesser selskapene benytter AI. Tyngst vektet er prosjektplanlegging og -styring, markedsføring og kommunikasjon – og økonomi, regnskap og forvaltning. Resultatene samsvarer godt med BDO sine erfaringer fra bransjen:
– AI kan øke effektiviteten og kvaliteten i prosesser på tvers av virksomheten. Det er derfor viktig å avdekke mulighetsrommet og prioritere de områdene som har stort gevinstpotensial balansert mot implementeringskostnadene. Vi ser mange lavthengende frukter i bransjen, men gevinstvurderingene varierer fra selskap til selskap. Nøkkelen er å avdekke hvor AI kan støtte dine virksomhetsprosesser, avslutter AI-eksperten.