– En mulighet til å skape noe bra

På syv år har BDOs teknologimiljø vokst til over 200 ansatte. En av arkitektene bak det hele er Henning Torgersen. Nå er teknologilederen klar for ytterligere ekspansjon. 

Henning Torgersen, partner og leder for Business Analytics og AI i BDO.

Hvorfor?  

Det spørsmålet har Henning Torgersen, partner og leder for Business Analytics og AI i BDO fått mange ganger. Det var mange som stilte spørsmål da han gikk fra et etablert miljø i Sopra Steria, til å være med å bygge opp et teknologimiljø i BDO i 2018.  

– Det handler om entreprenørskap. Jeg så et enormt potensial i BDOs sterke posisjon i SMB-markedet, særlig i det øvre sjiktet. Her var det et mulighetsrom som bare ventet på å bli utnyttet, sier Torgersen. 


Frie tøyler

– I BDO har jeg fått frie tøyler, og dette er tredje gang jeg er med på å bygge opp et Analytics-miljø. En av suksessfaktorene til den raske veksten i BDO er at jeg har hatt god støtte fra Martin Aasen, og et helt partnerskap som har vært innstilt på å lykkes med denne satsningen, sier han. 

Martin Aasen er administrerende direktør i BDO. BDO-direktøren mener at partnerne og ledergruppen har blitt enda mer kompetente på hvordan teknologi kan brukes på tvers av avdelinger, takket være et sterkt teknologimiljø. 

– Henning har virkelig løftet kompetansen vår innen teknologi og skapt et godt tech-miljø. Det har vært veldig givende å jobbe med han - fra da vi satt på hver vår side av intervjubordet - til nå med en teknologisatsing som blomstrer, sier Martin Aasen, administrerende direktør i BDO. 


Pandemien ble vekstdriver

Business Analytics-avdelingen har i dag 50 spesialister, noe som gjør den til en betydelig aktør i sitt slag. 

– Det har gått lynraskt, mye raskere enn jeg så for meg. Pandemien ble en vekker for norsk næringsliv, og fokuset ble dreid mot teknologisk modenhet. Og det er jo ikke rart; når vi plutselig er i en situasjon der alle er på hjemmekontor i et nedstengt samfunn. Vi fikk rett og slett en boosterdose av teknologisk oppmerksomhet, minnes Torgersen, som mener en ny type hverdag krevde at avdelingen tok nye skritt. 

– Det er gøy å se de skolere seg til rådgivere og spesialister, at de finner den lidenskapen i faget og blir virkelig rågode på det. 

Henning skryter av avdelingen, som stadig tar nye skritt. Og når Analytics-satsingen blir stadig større, ser han en økt digital og teknologisk bevissthet i hele BDO.  

– Analytics-gjengen blir brukt som sparringspartnere internt, og det er gledelig å se. Én ting er at de tilegner seg kompetansen og er nysgjerrige, men det er ekstra gøy når de tar ansvar for å heve kompetansen blant andre BDO-ere også. Da har vi fått til en god delingskultur, sier Henning.  


Vekst i hele landet

Med sterke teknologimiljøer etablert i Oslo, og Trondheim, ønsker BDO å skape flere tech-miljøer i landet. Samtidig varsler Torgersen en betydelig satsing på kunstig intelligens: 

– Nå skal vi videreutvikle hovedbasene vi har i Oslo og Trondheim. I tillegg ser vi på andre områder å bygge tech-miljøer. Samtidig utvider vi tjenestespekteret og skal foredle det vi allerede leverer, forteller Torgersen, og letter enda mer på sløret. 

– Det er naturlig at kunstig intelligens (AI) blir et tungt satsingsområde, særlig på rådgiver og spesialist-siden. Verden viser ingen tegn til å bremse på teknologiavhengigheten sin, og da må vi være klare til å forberede næringslivet på en ny hverdag. 


Mye som gjenstår

Organisk vekst på Business Analytics har vært en tydelig prioritering til fordel for oppkjøp. Det tror Torgersen har gjort BDO enda sterkere i kandidatmarkedet. 

– Vi tenker folk først i måten vi utvikler tech-miljøet vårt på. Analytics-avdelingen kjøper ikke opp andre miljøer, vi velger å bygge selv. Det ser vi skaper stolthet. Da blir hele virksomhetsreisen en del av DNA’et vårt. Det er blitt et konkurransefortrinn i rekrutteringsprosessen. De eventyrlystne velger oss, for her er muligheten for sentrale roller til stede. Det være seg som leder eller fagspesialist, sier Torgersen. 

Bruken av kunstig intelligens har skutt i været, og Torgersen ser at flere selskap vil slenge seg på AI-toget. Da gjelder det å ha orden på datakvaliteten sin, eller kan det bli en solid bremsekloss, mener Torgersen.  

– Uten riktig type data, kommer du ikke i gang. Vi hjelper selskap med å bygge opp en god grunnmur for AI-satsingen. Og den begynner alltid med datakvaliteten. Det er nøkkelen for god, riktig og spennende bruk av AI, avslutter Torgersen.


Les også:

BDO hjelper din virksomhet med å komme i gang med AI