Dagens strømstøtteordning fungerer slik at staten kompenserer 90 prosent av kraftprisen over terskelverdien på 73 øre per kWh eksklusive merverdiavgift. Utbetalingen er basert på spotprisen time for time. Det er nettselskapene som har ansvar for å håndtere dette.
– Nettselskapene har monopol i sitt driftsområde, som betyr at forbrukeren ikke har mulighet til å velge hvilket nettselskap som skal levere strømmen. Dette er et tilleggselement som gjør det ekstra viktig å kontrollere at det enorme volumet av offentlige midler går til det tiltenkte formålet, sier prosjektleder og director for Samfunns- og næringsutvikling i BDO Consulting, Knut Riksen jr.
For andre år på rad har BDO fått i oppdrag av Reguleringsmyndigheten for energi (RME), som er ansvarlig for å føre tilsyn med strømstøtteordningen, med å kontrollere nettselskapenes håndtering av ordningen.
Avdekket et fåtall feilutbetalinger
BDO har basert rapporten på et uttrekk på 11 millioner fakturalinjer fordelt på 75 nettselskaper over hele landet som har fått refundert strømstøtte fra staten etter utbetaling til forbrukere. Til sammen utgjorde dette 1,7 milliarder kroner i strømstøtte for fire vintermåneder. Videre ble 30 selskaper valgt ut for nærmere kontroll og oppfølgingsintervju.
Feilutbetalinger kan skje på flere områder; det kan være utregnet feil beløp, slik at forbrukeren får for mye eller for lite, eller det kan være feilaktig utbetaling til privatpersoner med fritidsbolig, fordi boligen ikke er riktig klassifisert hos nettselskapet.
– Vi ser en markant forbedring i nettselskapenes kontrollmiljø sammenlignet med fjoråret. Kvaliteten på dokumentasjon og datagrunnlag er betydelig bedre, og vi finner færre avvik, sier Riksen.
Du kan lese rapporten i sin helhet på nettsidene til Reguleringsmyndigheten for energi (RME).
Rapporten viser at omfanget av feilkategoriseringer er kraftig redusert. I 2022 ble det utbetalt over 100 millioner kroner til målepunkter som ikke var klassifisert som husholdninger. Siden den gang har nettselskapene gjort en større rydding i sine registre for å få målere riktig kategorisert. For 2024 er dette beløpet redusert til rundt 500 000 kroner. BDOs etterfølgende stikkprøver viser få reelle feilutbetalinger, men fortsatt gjenstår noe arbeid med riktig kategorisering hos enkelte nettselskaper.
– Oppsummert har vi avdekket et fåtall feilutbetalinger blant noen av nettselskapene. Ingen av disse var av vesentlig karakter, men vi ga likevel en anbefaling om styrking av internkontrollen for 15 av selskapene, sier Riksen.
Tilliten er lav hos forbrukerne
I tillegg ble det gjennomført en egen forbrukerundersøkelse av Respons analyse på oppdrag fra BDO og RME til et representativt utvalg av landets husstander. Denne undersøkelsen avdekket at kun halvparten av de spurte hadde tillit til at strømstøtten deres er korrekt beregnet. I tillegg er det kun 22 prosent av strømkundene som svarer at de mener det er gode muligheter for å foreta egen kontroll om strømstøtten er korrekt beregnet.
– Dette er nok knyttet til at strømpriser er noe som treffer forbrukernes lommebok og strømstøtte er noe som berører oss alle. Likevel er vår vurdering at det ikke er noen grunn til at nettselskapene skal ha lav tillit, da vi ser at utbetaling av strømstøtten er godt ivaretatt og fungerer etter hensikten, sier Morten Thuve, partner Consulting og leder for Offentlig sektor og Bærekraftstjenester i BDO.
Les mer om Consulting i BDO her
Les mer om revisjon i BDO her