Vil se en kraftig økning i lavprisprodukter

Aktørene i handelsbransjen har hatt kraftig økning i kostnader, og sterkere priskonkurranse gjør at handelsbedrifter ikke lenger kan velte økte kostnader over på kundene. 

Partner i handel i BDO, Lasse Andersen (t.v.) og partner og bransjeleder for handel i BDO, Kjell-Fredrik Kristiansen.

– Dette vil trolig føre til blant annet økt satsning på lavprisproduker og utvikling av egne merkevarer fremover i handelsbransjen, tror Kjell-Fredrik Kristiansen, bransjeleder for Handel i BDO.

Tall fra BDOs handelsundersøkelse som ble lansert i dag, viser at bedrifter fortsatt øker utsalgsprisene på grunn av høyere kostnader og svak kronekurs, men prisøkningene ut til kundene er mindre markante nå enn de var i fjor. 

- Mange bedrifter opplever fortsatt betydelige kostnadsøkninger på råvarer og andre innsatsfaktorer, drevet av både internasjonale markedsforhold og lokal inflasjon, sier Kristiansen.


Utvikler egne merkevarer

En svekket kronekurs bidrar til å opprettholde høy inflasjon ved å gjøre importerte varer og råvarer dyrere. Som et resultat av dette lempes noen av de økte kostnadene over på konsumentene. 

- Muligheten for å velte kostnadene over på forbrukerne er likevel nå mer begrenset, grunnet sterk priskonkurranse, sier partner i handel i BDO, Lasse Andersen. 

Han trekker frem at flere bedrifter derfor ser på alternative måter å forbedre marginene på.

- Det kan bli viktigere for flere aktører å differensiere seg gjennom prissetting og utvikling av egne merkevarer, særlig i markeder der mange tilbyr like produkter til allerede pressede priser, sier Andersen.