– Dette vil trolig føre til blant annet økt satsning på lavprisproduker og utvikling av egne merkevarer fremover i handelsbransjen, tror Kjell-Fredrik Kristiansen, bransjeleder for Handel i BDO.
Tall fra BDOs handelsundersøkelse som ble lansert i dag, viser at bedrifter fortsatt øker utsalgsprisene på grunn av høyere kostnader og svak kronekurs, men prisøkningene ut til kundene er mindre markante nå enn de var i fjor.
- Mange bedrifter opplever fortsatt betydelige kostnadsøkninger på råvarer og andre innsatsfaktorer, drevet av både internasjonale markedsforhold og lokal inflasjon, sier Kristiansen.
En svekket kronekurs bidrar til å opprettholde høy inflasjon ved å gjøre importerte varer og råvarer dyrere. Som et resultat av dette lempes noen av de økte kostnadene over på konsumentene.
- Muligheten for å velte kostnadene over på forbrukerne er likevel nå mer begrenset, grunnet sterk priskonkurranse, sier partner i handel i BDO, Lasse Andersen.
Han trekker frem at flere bedrifter derfor ser på alternative måter å forbedre marginene på.
- Det kan bli viktigere for flere aktører å differensiere seg gjennom prissetting og utvikling av egne merkevarer, særlig i markeder der mange tilbyr like produkter til allerede pressede priser, sier Andersen.