Talentprogrammet åpnet nye dører

Etter seks år som revisor ønsket Ann Helén Lyby å prøve ut noe nytt. Det neste eventyret fant hun internt i BDO, takket være et talentprogram.

Ann Helén Aanerød Lyby er Manager i BDO Business Services.

- Jeg ønsket å være en BDO-er samtidig som jeg fikk komme på innsiden av spennende selskap. Det var en motivasjon jeg fikk etter å ha fullført Master i regnskap og revisjon, sier Ann Helén Lyby, manager i CFO-støtte. 

Tjenesteområdet CFO-støtte i BDO hjelper bedrifter med midlertidige lederbehov, og Ann Helén hadde lenge et godt øye til avdelingen, som hun håpet kunne bli neste karrieresteg. Et internt talentprogram ga henne motet til å ta kontakt. 

- Etter å ha deltatt på talentprogrammet til BDO, Fremtidens rådgiver, ble jeg kjent med mange kollegaer på tvers av tjenesteområdene. Foruten å være en superfin arena for å bli bedre kjent med alt som foregår i BDO, ga det meg litt mer guts til å ta kontakt.

Talentprogrammet skal gi BDO-ere muligheten til å heve sin kompetanse og utvide nettverket sitt, og gjøre dem litt mer bevisst på egne evner og karrieremål. Ann Helén er ikke i tvil om at programmet har hjulpet henne. 

- Er du en BDO-er som ønsker å satse på deg selv, må du melde deg på der.


Kaffeprat ble jobbtilbud

Det var i januar at Ann Helén tok en kaffeprat med Director i CFO-støtte, Cathrine Skamo.

- Jeg sendte Cathrine en melding og lurte på om vi kunne ta en kaffe. Det var full klaff fra første stund, og etter noen kaffekopper og samtaler hadde jeg fått tilbud om å flytte over til CFO-støtte, sier Ann Helén. 

CFO-støtte hadde nemlig valgt å kikke på det indre kandidatmarkedet i BDO da de skulle hente sin nye medarbeider. 

- Det var helt bevisst fra vår side. I BDO har vi enorm kompetansebredde, så da vi skulle finne vårt neste tilskudd til avdelingen var det et tydelig ønske fra vår side å kikke internt først. Da er det kult at dyktige folk som Ann Helén strekker ut ei hånd, smiler Cathrine.

Deretter fulgte en overgangsprosess. Ann Helén fikk avslutte regnskapsåret og en plan ble lagt for å sikre en glidende overgang. Sommeren ble brukt på IFRS- og bærekrafts-kurs, og i august ble Ann Helén en del av CFO-støtte. Knappe to uker senere var hun utleid til Stack Infrastructure på Ulven i Oslo.

- Som en erfaren revisor, visste vi at Ann Helén kunne gå rett inn i denne rollen. Da er det ekstra gøy at hun gikk rett ut til Stack Infrastructure – og der har hun gjort sakene sine svært godt de siste to månedene, sier Cathrine.

At det kun har gått to måneder, overrasker Ann Helén som må bla bakover i kalenderen sin. 

- Se der ja, jeg er jo fortsatt helt fersk! Det føles lenger, det har vært veldig gøy så langt. Stack har tatt meg godt imot, og jeg er med på alt av sosiale arrangement. Snart har vi julebord. Så blir det jo julebord med gjengen i BDO også, smiler Ann Helén før hun legger til:

- Det er en liten fordel med å være utleid hos kunde. Dobbelt opp med julebord!


Revisorblikket kommer godt med

I sin nye jobbhverdag er Ann Helén takknemlig for revisorerfaringen sin. Hun mener den ble avgjørende for at hun kunne få en rask oppstart.

- Nå er jeg veldig tett på hverdagen og den daglige driften av selskapet. Det gjør at jeg må se linjer og strukturer på en helt annen måte enn da jeg var revisor. Det hadde jeg aldri kunnet gjøre, hadde det ikke vært for erfaringen fra revisjon. Det ga meg en flying start og jeg bruker revisorblikket hyppig for å gi råd og ta tak i elementer som bør kikkes på.

- Jeg er rett og slett blitt en bedre rådgiver med den erfaringen i ryggen.

Det får både BDOs satsing på CFO-støtte, og Stack Infrastructure, nyte godt av.