Lørenskog kommune har fått kontroll på leverandørkontrollene

Lørenskog kommune er i stor vekst. Med 200-300 løpende kontrakter til enhver tid, har kommunen en stor jobb med lovpålagt oppfølging av lønns- og arbeidsvilkår hos sine leverandører. De har funnet en måte å sikre at de oppfyller sitt ansvar. 

Are Haugen Einum, advokat ved kommuneadvokaten i Lørenskog, har fått oppleve hvordan leverandørkontroller kan være med på å styrke relasjonen til leverandørene når det gjøres riktig.

– Vi er en av kommunene i Norge med høyest befolkningsvekst, og det setter høye krav til de kommunale tilbudene til befolkningen. Det skal være nok kapasitet i skoler, barnehager, svømmehaller osv – alle behov som følger med nye innbyggere, forklarer Are Haugen Einum, advokat ved kommuneadvokaten i Lørenskog og ansvarlig for offentlige anskaffelser og entrepriserett. 

Derfor gjør de mange anskaffelser fra en rekke bransjer, blant andre bygg og anlegg og renhold, som er risikobransjer når det gjelder arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. Kontraktene settes opp i henhold til kommunens strategi for rettferdig arbeidsliv, og har en rekke krav til leverandørene, blant annet knyttet til arbeidsmiljø, lønns- og arbeidsvilkår.  

– God leverandøroppfølging krever tid og særskilt kompetanse, derfor har vi valgt å få hjelp av BDO til denne jobben, sier Haugen Einum.  

Våren 2024 offentliggjorde Arbeidstilsynet tall som viser at de fleste kommuner ikke greier å overholde lovkravene til leverandøroppfølging. 

– Jeg tør påstå at de færreste «vanlige» norske kommuner har kompetanse eller kapasitet til å gjøre dette selv. Det er en stor jobb. Mange, som oss, behøver bistand. Det handler nok ikke om vilje, mener Haugen Einum.


Digitale risikovurderinger og målrettet kontroll

Haugen Einum anslår at Lørenskog kommune til enhver tid har 200-300 løpende kontrakter, mange av dem innen bygg og anlegg. 

– BDO har gode, digitale systemer for risikoanalyser som sikrer at vi følger opp riktige leverandører. Det gjør at vi kan bruke mindre tid på forberedelser, uten at det går ut over kvaliteten. Da får vi mer tid til målrettede kontroller, og de har vi fått bistand fra BDO til å gjennomføre, sier han.


Fingerspitzgefühl

Spisskompetansen hos BDOs rådgivere har vært særlig verdifull ved selve leverandørkontrollen. 

– Vi har flere eksempler på at leverandørkontrollen blir en vinn-vinn-situasjon. Jan Høegh og hans team i BDO har en erfaring og «fingerspitzgefühl» som gjør at opplevelsen blir behagelig for alle parter. Vi opplever at kontrollene er med på å styrke relasjonen til leverandørene, selv om det er krevende for dem. Vi pålegger dem å gi oss en mengde dokumentasjon, tilgang til å snakke med ledere og ansatte - vi går dem etter i kortene. Men de får også gode råd på veien, forklarer Haugen Einum.  

Han forteller at de så langt ikke ha avdekket alvorlige brudd eller arbeidslivskriminalitet hos leverandørene, men mindre alvorlige brudd som både kommunen og leverandøren har en felles interesse av å rette opp. 

– Det kan for eksempel være å rette opp i rutiner som kan skape risiko for brudd på arbeidsmiljøloven. Heldigvis har leverandøren som regel også et ønske om å gjøre ting best mulig, sier Haugen Einum. 


Kompetanseheving og sterkere relasjoner

Han forteller at BDOs rådgivere har gode innspill i hele prosessen, og de har også holdt kurs og hatt opplæringsprogrammer som gjør det enklere for kommunens egne ansatte å finne avvik hos leverandørene. 

– Vi har kunnet øke vår egen kompetanse, gjøre risikovurderinger raskere og bedre, følge opp mer målrettet og samtidig beholde og styrke gode relasjoner med våre leverandører, oppsummerer Haugen Einum.


Vil du vite mer?

Les mer om ivaretakelse av sosial bærekraft i offentlig og privat sektor.