BDO Corporate Finance har bistått Procon Digital, som leverer displayløsninger og infokiosker til offentlig og privat sektor i Norge, som finansiell rådgiver ved salg av selskapet.
Nylig signerte Procon Digital en avtale med det europeiske IT-konsernet Lyvia Group for å også satse utenfor landegrensen.
Vi hadde aldri kommet i mål uten proffe og tålmodige partnere i BDO, som har vært dyktige og bistått gjennom hele prosessen, sier administrerende direktør i Procon Digital, Tor-Arne Lie Jensen.
Selskapet ble grunnlagt av Jensen allerede i 1990, og har siden den gang utviklet selvbetjeningsløsninger der mennesker ferdes i det offentlige rom. Ved å utnytte en gjentakende inntektsmodell, har selskapet gjennom år sikret seg en betydelig kundemasse, som blant annet betjener over en tredjedel av norske kommuner, ca. 300 bankkontorer og flere norske sykehus.
For et par år siden bestemte vi oss for å bli en del av noe større. Enten så måtte vi finne noen vi kunne kjøpe opp, eller så måtte vi bli kjøpt opp, sier Jensen.
Jensen har over flere år hatt sporadisk kontakt med Henning Strandås, som er Director Corporate Finance i BDO.
Henning har holdt meg oppdatert på markedet, så det ble naturlig å ta kontakt med han da vi bestemte oss for å selge, sier Jensen.
BDO var i konkurranse om samarbeidet, men Jensen forteller at han aldri var i tvil om valget.
Vi har vært veldig trygge på at BDO har vært det tryggeste valget. De har god kunnskap i bransjen og har bistått på en veldig god måte. Det er anstrengende å ha full drift ved siden av prosessen, og jeg hadde derfor ikke klart dette uten BDOs bistand, sier Jensen.
Partner og leder for Corporate Finance i BDO, Per Ove Giske er kundeansvarlig, og har i tillegg til Henning Strandås, også hatt med seg Senior Associate Herman Lynnebakken på teamet som har bistått Procon Digital i salgsprosessen.
BDO har god kunnskap innen tech-bransjen og det har vært gøy å bistå Procon Digital med hele prosessen, sier Giske.