– Jeg er utrolig glad i bygg- og anleggsbransjen.
Dalsegg forteller engasjert. Den dyktige revisoren fra Lom har nemlig førstehåndserfaring fra nevnte bransje. Årevis før han havnet i kontorstolen hos BDO, var Dalsegg lei av skole. Han søkte seg derfor inn på en studieretning innen jordbruk og naturbruk etter ungdomsskolen.
– Det føltes veldig bra med litt veksling mellom praktisk og teoretisk læring, husker jeg.
Han kjørte både gravemaskin og skurtresker, og trivdes godt med praktisk arbeid. Men etter hvert fikk unge Dalsegg smaken på tall og økonomi, og kjente interessen for bedriftsøkonomi vokse. Nysgjerrigheten førte ham videre til studier i Oslo, og en karriere som revisor. I rollen kan han kombinere interessen for både forretningsdrift og bygningsarbeid. Det passer ham perfekt!
– Jeg liker kontraster, sier han.
Og det er nettopp evnen til å balansere forskjellige roller og perspektiver, som gjør ham til en ettertraktet leder i bransjen.
Dalsegg startet som revisor i BDO i 2005. 19 år i selskapet har gjort ham til både partner og bransjeleder. Men det er ikke bare en karrierevei han har funnet i BDO. Han møtte også sin store kjærlighet her. Sammen har de tvillinger som begynte på skolen i høst.
– Vi møttes på et felles kundeprosjekt, faktisk. Og vi jobber begge her fortsatt, forteller han muntert.
Med en fot i revisjon og den andre dypt plantet i byggebransjens praktiske hverdag, er Dalsegg en som ser de store linjene. Samtidig er han ikke er redd for å brette opp ermene når det trengs. Hans lederskap er preget av praktisk forståelse for bransjen.
– Jeg har vært grunnarbeider ute på byggeplasser, jeg har bora og sprengt litt, jeg har bygd hytter – og hjemme finner jeg alltid noe å jobbe praktisk med.
Spesialisert kunnskap, interesse for bygg og anlegg, og erfaringen som revisor, gir ham en unik forståelse av bransjen. Dalsegg sjonglerer både operasjonelle utfordringer og forretningsmessige krav. I dag er han en av nøkkelpersonene som driver fram utvikling i bygg- og anleggsbransjen, med et særlig fokus på konsolidering, digitalisering og bærekraft.
– Bærekraft kommer til å være et krav fra både offentlige og private kunder. Det er ikke bare et spørsmål om å overleve, men om å lede an og sette standarden for fremtidens bygg og anlegg, sier han.
Derfor er også bærekraft og bærekraftrapportering en av satsingene til BDO. Selskapet har nettopp startet et samarbeid med Entreprenørforeningen for bygg og anlegg (EBA), der målet er å utvikle malverk, gi veiledning og heve kompetansen innen bærekraftsrapportering for bygg- og anleggsbransjen.
– Her ser vi en stor mulighet til å bidra. Vi kan hjelpe bransjen med å gjøre bærekraftsrapporteringen enklere og mer tilgjengelig, samtidig som vi forklarer hensikten bak kravene. Mange ser på rapporteringskravene som en byrde, men det er viktig at de forstår at dette har en større hensikt. Bærekraftsrapportering er en ny og utfordrende oppgave for mange i bransjen, og vi er glade for å kunne hjelpe dem med akkurat dette, sier Dalsegg.
Bransjelederen har tydelig et skarpt blikk for bygg- og anleggsbransjens fremtidige utvikling, og han spår store endringer på flere fronter fremover.
– Det er flere drivere som preger utviklingen i bygg- og anleggsbransjen. Alt fra rapporteringskrav til formaliteter gjør det kostbart å drive smått. Konsolidering er en tydelig trend, som trolig vil fortsette. Jeg tror vi vil se færre, men større, aktører i markedet fremover, sier han.
Ifølge Dalsegg er ikke utviklingen nødvendigvis negativ. Bransjen har til nå hatt for lave oppstartsbarrierer, mener han.
– Det har vært for enkelt å starte opp. Nå vil det bli vanskeligere. Det vil føre til at aktørene blir mer solide og konkurransedyktige.
Revisjonseksperten forteller at han har en sterk ambisjon om å styrke revisjonens rolle i bygg- og anleggssektoren. Målet er at BDO skal få flere av de større nasjonale og nordiske aktørene i bransjen på kundelisten. Dalsegg påpeker at BDO har mye å tilføre denne bransjen, og at kundene setter stor pris på den unike bransjeinnsikten.
– Vi har allerede noen av de store som kunder, men jeg mener vi trenger flere. Å ha større kunder er viktig for utviklingen vår. De setter et positivt press på oss, og gjør at vi må fortsette å forbedre oss og tilpasse oss deres høye krav, avslutter Dalsegg.