Det var i Skjervøy i 2006 at Proff Rent så dagens lys. Eierne Thor Henriksen og Roger Isaksen hadde alltid store ambisjoner for selskapet, med Troms og Finnmark som sine nedslagsfelt.
− Vi måtte krumme nakken fra start og har jobbet beinhardt for å bygge opp selskapet dit det er i dag. Når man legger ned så mye blod, svette og tårer, er det klart man får et sterkt forhold til selskapet. Det skal jeg ikke legge skjul på, forteller daglig leder Thor Henriksen.
Henriksen ønsket å styrke kvaliteten i selskapet, og den beste måten å gjøre det på, var å bli en del av noe større.
− Da valget om å selge selskapet var tatt, måtte vi finne riktig partner for å fasilitere salget. Det fant vi i BDO Deal Advisory og Henning Strandås. Vi er rett og slett kjempeimponerte over jobben som er lagt ned, fortsetter Henriksen.
Henriksen forteller om en grundig prosess der alle deler av selskapet ble gjennomgått, fra det økonomiske til det kulturelle. Henriksen mener at BDO ble en integrert del av selskapet under salgsprosessen, ved å sette seg inn i både de ansatte og verdiene til Proff Rent.
− Når det er så mye følelser involvert, så ga det oss en trygghet at BDO tok til seg våre ønsker om en kjøper som kunne gjenspeile det vi har bygget opp. Samarbeidet har gått over all forventning og prosessen har vært ryddig, sier Henriksen.
Henning Strandås er Director i BDO Deal Advisory, og med lang fartstid innen transaksjonsrådgivning, lot han seg imponere av gjengen fra Nord.
− Dette er hverdagen min, men nybrotsarbeid for dem. Proff Rent var imøtekommende og sikret en god og transparent prosess. Det gjør også at matchen med kjøper blir desto bedre. Den matchen fant vi med 4Service, sier Strandås.
Gjennom prosessen ble også BDO Advokater involvert ved Ingjer Ofstad. Hun bisto med juridiske hensyn og veiledning knyttet til GDPR og personvern.
− Vi klarte å trekke i fagkompetansen på tvers av BDO-systemet. Det sikret en smidig, men grundig, prosess, fortsetter Strandås.
Så hvor går ferden videre for Henriksen og de 195 ansatte i Proff Rent?
− Nå er vi en del av Eir og 4Service-systemet. Vi tenker ikke på dette som en avslutning, nå er det neste epoke som venter. Gjennom 4Service blir vi del av et knallsterkt selskap, med gjennomproffe rutiner som kommer til å gjøre arbeidsdagen for våre ansatte enda bedre. Det gjør at vi kan fortsette å levere de gode tjenestene vi har gjort siden 2006, sier Henriksen, og legger til:
− Jeg skulle ønske at vi hadde enda et selskap å selge, for da hadde vi kunne fortsatt samarbeidet med BDO!