– Jeg tror BDO blir en viktig samarbeidspartner fremover, og vi ønsker å ha de med oss på reisen videre når vi skal ut av Norden. BDO har vært en sentral bidragsyter i ekspansjonen til nå, og kjenner oss godt, sier Kolbjørn Botnermyr, Head of Finance i BankID BankAxept.
Selskapet har de siste årene vokst betydelig gjennom oppkjøp og fusjoner. Sømløst samarbeid både på tvers av tjenesteområdene i BDO, og mellom BDO og BankID BankAxept, har vært avgjørende for å skape god arbeidsflyt i en kompleks organisasjon med høye krav til kvalitet og effektivitet.
– Vi har hatt et stabilt og godt samarbeid med BankID BankAxept i mange år. Det er en kunde som ikke bare benytter seg av bredden i våre tjenester, men som også utfordrer oss til å utvikle nye løsninger. Sammen har vi funnet frem til de beste måtene å samarbeide på. Vi er stolte av hva vi har fått til sammen, sier Solveig Drivenes, som har det overordnede ansvaret for samarbeidet hos BDO.
Botnermyr, hos BankID BankAxept, peker på hvordan BDOs fleksibilitet og kompetanse har vært avgjørende.
– BDO har tilpasset seg vår måte å jobbe på og har levert tjenester som møter våre behov, spesielt når det kommer til konsernregnskap og støtte i fusjoner. Det at de også kan tilby ekspertise innen skatt og juridiske spørsmål, gjør at vi slipper å bygge opp denne kompetansen internt.
En av nøkkelfaktorene i samarbeidet, er begge parters sterke fokus på teknologi og datadrevne løsninger. Blant annet har BDOs eksperter på kunstig intelligens delt av sin erfaring og kunnskap på området. Både teamet i BDO og BankID BankAxept trekker frem de positive effektene av at de stadig utfordrer hverandre.
– Vi er svært datadrevne og jobber kontinuerlig med å automatisere og effektivisere prosessene våre. Business Analytics-teamet til BDO har hjulpet oss med å utvikle rapporteringsløsninger som gir oss bedre innsikt og arbeidsflyt. De er raske til å ta i bruk nye verktøy, og vi opplever at vi har en god dialog hvor vi utfordrer hverandre til å finne de beste løsningene, sier Botnermyr.
Som en del av selskapets vekstplaner, forbereder BankID BankAxept seg nå på ekspansjon utenfor Norden.
– BDO har hittil vært en sentral samarbeidspartner i vår utvikling og vekst, og vi ser for oss at de vil være det også i fremtiden. De har vist at de evner å tilpasse seg organisasjonsendringer, og vi føler oss trygge på at de kan bidra positivt også når vi nå går internasjonalt, avslutter Botnermyr.