AI kan skape konkurransefortrinn i bilbransjen

Bilbransjen har lav investeringsvilje og liten tro på AI, men BDO mener bransjen ikke har råd til å ignorere AI. Under «Bilbransjens dager 2024» stod derfor Petter Torgersen og Kjell-Fredrik Kristiansen fra BDO på scenen og snakket om hvorfor bransjen bør komme i gang med AI.

Petter Torgersen (t.v) og Kjell-Fredrik Kristiansen fra BDO på scenen under «Bilbransjens dager 2024».

Tall fra BDOs bilbransjeanalyse som ble lansert denne uken viser at kun 11 prosent av respondentene har svart at de har investert i AI.

- Selv om det er et stort potensial for effektivisering og økt kvalitet ved bruk av AI, er det få i bransjen som har tatt i bruk teknologien, sier partner og bransjeleder for bil i BDO, Kjell-Fredrik Kristiansen. 

Under «Bilbransjens dager» denne uken hadde han med seg leder for AI Task Force i BDO, Petter Torgersen på scenen.

- AI har mange bruksområder i bilbransjen, som tilpassede anbefalinger av bil og ekstrautstyr, optimalisering av lagerstyring og beregning av bonuser fra kontrakts- og salgsinformasjon. I tillegg kan AI også benyttes til kundeservice og support, og ikke minst til proaktivt og prediktivt salg, sier Torgersen.


Fire steg for å komme i gang med AI

I en presset bilbransje med stor konkurranse, vil AI kunne skape konkurransefortrinn.

- For å hente gevinster ved bruk av teknologien er det viktig å sette søkelys på bruksområder som gir stor gevinst til en begrenset kostnad og risiko, sier Torgersen.


BDO har derfor listet opp fire anbefalte steg for å komme i gang med AI og utnytte mulighetene:


1. Bygg kompetanse og forståelse

Bygg kompetanse på AI i organisasjonen. Dette kan gjøres gjennom å gi engasjerte medarbeidere muligheten til å utforske teknologien og mulighetene. Videre bør ledelsen i organisasjonen sette seg inn i betydningen AI vil ha for virksomheten og konkurransebildet fremover.


2. Kartlegg og prioriter bruksområder

Vurder bruksområder for AI som er spesifikke for din virksomhet og bransje. Invester i løsninger som gir stor gevinst i form av økt effektivitet, kvalitet og/eller trivsel. Gevinst veies opp mot kostnad og risiko ved å implementere og ta i bruk løsningen.


3. God datakvalitet

Suksessen til AI-prosjekter avhenger av kvaliteten på dataene. Det er derfor viktig å investere i datainnsamling, -rensing,og -organisering. Hvilke kilder og hvilken data man samler vurderes med utgangspunkt i de prioriterte bruksområdene.


4. Forstå etikken og lovverket

Sørg for å ha innsikt i de etiske og juridiske kravene knyttet til AI-bruk, inkludert personvern og datasikkerhet. Lag retningslinjer for bruk av kunstig intelligens i organisasjonen for å sikre at verdifull data ikke havner på avveie og hindre at forretningsavgjørelser tas på feil grunnlag. Revider og juster retningslinjene med organisasjonens forståelse og modenhet.


Les også: 

Kunstig intelligens: Hvordan kan du bruke det?