Tall fra BDOs bilbransjeanalyse som ble lansert denne uken viser at kun 11 prosent av respondentene har svart at de har investert i AI.
- Selv om det er et stort potensial for effektivisering og økt kvalitet ved bruk av AI, er det få i bransjen som har tatt i bruk teknologien, sier partner og bransjeleder for bil i BDO, Kjell-Fredrik Kristiansen.
Under «Bilbransjens dager» denne uken hadde han med seg leder for AI Task Force i BDO, Petter Torgersen på scenen.
- AI har mange bruksområder i bilbransjen, som tilpassede anbefalinger av bil og ekstrautstyr, optimalisering av lagerstyring og beregning av bonuser fra kontrakts- og salgsinformasjon. I tillegg kan AI også benyttes til kundeservice og support, og ikke minst til proaktivt og prediktivt salg, sier Torgersen.
I en presset bilbransje med stor konkurranse, vil AI kunne skape konkurransefortrinn.
- For å hente gevinster ved bruk av teknologien er det viktig å sette søkelys på bruksområder som gir stor gevinst til en begrenset kostnad og risiko, sier Torgersen.
BDO har derfor listet opp fire anbefalte steg for å komme i gang med AI og utnytte mulighetene:
Bygg kompetanse på AI i organisasjonen. Dette kan gjøres gjennom å gi engasjerte medarbeidere muligheten til å utforske teknologien og mulighetene. Videre bør ledelsen i organisasjonen sette seg inn i betydningen AI vil ha for virksomheten og konkurransebildet fremover.
Vurder bruksområder for AI som er spesifikke for din virksomhet og bransje. Invester i løsninger som gir stor gevinst i form av økt effektivitet, kvalitet og/eller trivsel. Gevinst veies opp mot kostnad og risiko ved å implementere og ta i bruk løsningen.
Suksessen til AI-prosjekter avhenger av kvaliteten på dataene. Det er derfor viktig å investere i datainnsamling, -rensing,og -organisering. Hvilke kilder og hvilken data man samler vurderes med utgangspunkt i de prioriterte bruksområdene.
Sørg for å ha innsikt i de etiske og juridiske kravene knyttet til AI-bruk, inkludert personvern og datasikkerhet. Lag retningslinjer for bruk av kunstig intelligens i organisasjonen for å sikre at verdifull data ikke havner på avveie og hindre at forretningsavgjørelser tas på feil grunnlag. Revider og juster retningslinjene med organisasjonens forståelse og modenhet.
Les også:
Kunstig intelligens: Hvordan kan du bruke det?