Økt konkurranse for norsk netthandel

Utviklingen i netthandel drives av økt digitalisering og kundenes preferanser, noe som kan gi internasjonale selskaper et konkurransefortrinn mot norske handelsbedrifter. 

Partner i handel i BDO, Lasse Andersen (t.v.) og partner og bransjeleder for handel i BDO, Kjell-Fredrik Kristiansen.

Antall norske nettbutikker har økt betydelig de siste årene. Tall fra Handelsundersøkelsen, som revisjons- og rådgivningsselskapet BDO lanserte i dag, underbygger dette.

- Selv om fysiske butikker vil spille en viktig rolle i Norge, blir fordelene ved å være til stede på flere plattformer stadig tydeligere. Omnikanal-strategier som kombinerer nettbutikker med fysiske butikker har vist seg å være en effektiv måte å møte kundenes forventninger på, sier partner og bransjeleder for handel i BDO, Kjell-Fredrik Kristiansen.

Han trekker frem at bedrifter som implementerer omnikanaler får tilgang til større mengder data. 

- Datamengden kan gi dypere innsikt i kjøpsadferd, kundepreferanser og trender. Informasjonen gjør det mulig å utvikle målrettet markedsføring og skreddersy tilbud som kan øke relevansen for hver enkelt kunde, sier Kristiansen. 


Flere utfordringer

Partner i handel i BDO, Lasse Andersen påpeker at digitaliseringen også har åpnet dørene for nye typer konkurranse fra utenlandske selskaper. 

- Internasjonale selskaper med tilgang til store mengder kundedata kan ha bedre innsikt i norske forbrukere enn de lokale aktørene. Dette kan gi en betydelig konkurransefordel og kan true norske handelsbedrifter som ikke har klart å tilpasse seg den digitale transformasjonen, sier Andersen. 

Med økt digitalisering kommer også økte utfordringer knyttet til datasikkerhet og personvern. 

- Forbrukerne blir stadig mer bevisste på hvordan deres personopplysninger blir samlet inn, behandlet og lagret, og det kan gi et stort omdømme-tap om det viser seg at en bedrift ikke har kontroll på personopplysningene, sier Andersen.