Stadig flere kunder velger rimeligere produkter, og bransjen ser en tydelig trend hvor kundene er langt mer prisbevisste enn før.
– Alle piler peker i retning av at langt flere i år vil feire lavprisjul, hvor de har valgt de rimeligste alternativene i butikken, sier Kjell-Fredrik Kristiansen, bransjeleder for handel i BDO.
– Dette gjelder både de varene som finner veien til matbordet, og de du finner under juletreet.
Venter lavere omsetning
Det er økt rente og høyere levekostnader som fører til at norske forbrukere oftere ser på prislappen. Selskapene på sin side venter lavere omsetning som følge av den reduserte kjøpekraften. Dette kommer frem i resultatene fra årets Handelsundersøkelse, hvor rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO har innhentet svar fra 200 CFOer i norske handelsvirksomheter.
Det siste året har salget av lavprisprodukter for alvor skutt fart, og det ser også ut til at det er disse produktene forbrukeren vil velge i tiden fremover.
– Kundene er absolutt mest prisbevisste når de handler matvarer, noe vi ser at dagligvarebransjen tar på alvor, sier Kristiansen.
– Her har utvalget av lavprisprodukter eksplodert, og butikkene er flinke til å se kundenes behov og gi gode tilbud.
Han trekker frem at det også i tiden fremover vil være viktig å legge til rette for et bredt og godt utvalg av lavprisprodukter, både for å møte kundenes behov og øke salg og markedsandeler.
Mest prisbevisste på matvarer
Under pandemien fikk netthandelen et stort oppsving, men denne veksten har nå avtatt. Likevel viser det seg at nettbutikker fortsatt er det viktigste utstillingsvinduet, ettersom åtte av ti kunder undersøker produkter på nett før de kjøper det i butikken.
– Kundene er absolutt mest prisbevisste når de handler matvarer, noe vi ser at dagligvarebransjen tar på alvor, sier Lasse Andersen, revisjonspartner for handel.
– Her har utvalget av lavprisprodukter eksplodert, og butikkene er flinke til å se kundenes behov og gi gode tilbud.
Les rapporten under: