Fra resepsjonist til CFO
Fra resepsjonist til CFO
– Det har vært litt av en reise, sier Oftedal Ellingsen.
På studentportalen på BI så han en utlysning som resepsjonist i BDO. Det var en perfekt deltidsjobb ved siden av siviløkonom-studiene.
– Deltidsjobben var en fin døråpner. Ett par år senere var jeg ansatt i BDO Regnskap, sier han.
Han forteller at han raskt ble kastet på dypt vann.
– Regnskapsavdelingen var i sterk vekst og vi hadde mange spennende oppdrag. Jeg føler jeg fikk mange muligheter og mye ansvar fra dag én, sier Oftedal Ellingsen.
Drømmeoppdrag
I fjor sommer kom konsulentens drømmeoppdrag. Oftedal Ellingsen hadde jobbet med et implementerings-prosjekt i cirka ett år for teknologi - og rådgivningsselskapet Webstep. Sommeren 2021 sto selskapet uten en CFO, da deres CFO skulle ut i mammapermisjon.
– De spurte om jeg kunne tenke meg å være innleid CFO i syv måneder, som senere har blitt forlenget til 13 måneder. Det var med skrekkblandet fryd jeg takket ja. Det er et ansvar å være CFO for et børsnotert selskap med snart 500 ansatte, sier han.
– Hva har vært mest utfordrende?
– Det er å forstå selskapsstrukturen. Som innleid trår man også litt varsomt på hvor mye man kan instruere og sette retning i avdelingene. At Webstep er et børsnotert konsern gjør at selskapsledelse og eierstyring er mer kompleks enn jeg tidligere hadde erfaring med. Det har vært ekstremt lærerikt, sier Oftedal Ellingsen.
Over all forventing
Han legger kjapt til at så langt har det gått over all forventning.
– En viktig lærdom ut av dette er at det er mennesker man jobber med uansett stilling og arbeidstittel. Min styrke er at jeg er flink med mennesker, og da også kunder. Jeg tror det er min viktigste egenskap både i denne jobben og til daglig når jeg er i BDO Regnskap. Det er deilig å gjøre noe man egentlig er litt redd for, så ser man at man klarer mer enn man tror, sier han.
– Det er gøy å se at folk blomstrer, vi gjør alt vi kan for å utvikle mennesker å gi ansvar her i BDO. Vi så tidlig at Truls er et talent som er utrolig flink til å se kundens behov og til å kommunisere det på en god måte, sier Karl Ludvig Mauland, leder for BDO Regnskap, Stor-Oslo.