Forslag om nye regler er nå sendt på høring, og de omfatter både lettelser og innstramninger som allerede får virkning.
Skattemessig behandling av renteinntekter i fondet
Etter dagens regler vil renteinntekter og realisasjonsgevinster ved salg av rentepapirer i utgangspunktet være skattepliktig både i verdipapirfondet og hos andelseierne. Dette kan potensielt medføre økonomisk dobbeltbeskatning.Verdipapirfondet kan kreve fradrag for beløp som deles ut til andelseierne, og da hindre dobbeltbeskatning av renteinntekter.
Reglene fører imidlertid til dobbeltbeskatning av renteinntekter i tilfeller der fondet ikke deler ut til andelseierne (akkumulerende fond), og andelshaveren realiserer andeler av fondet. En annen utfordring med dagens regler er at fradragsretten i fondet er begrenset på en måte som gjør at fondet kan måtte dele ut mer enn sitt skattepliktige overskudd for å unngå å bli skattlagt for renteinntekt.
For å motvirke slik dobbeltbeskatning, vurderer departementet muligheter og foreslår deretter to alternative løsninger de anser mest aktuelle:
- Den ene løsningen er at verdipapirfond fritas for skatteplikt for renteinntekter og gevinster, og at fradragsrett for tap ved realisasjon er avskåret. Denne løsningen medfører at all skattlegging av renteinntekter skjer hos den enkelte andelseier.
- Den andre løsningen innebærer utvidelse av fradragsretten for verdipapirfondet, ved at fradragsretten utvides til når andelseier løser inn sin andel med gevinst, i tillegg til gjeldende fradragsrett for utdelinger.
Departementet mener den mest hensiktsmessige løsningen vil være fritak for skatteplikt på renteinntekt selv om det påpekes flere utfordringer ved en slik løsning. Departementet ønsker innspill fra høringsinstansene på hvilken metode som anses mest hensiktsmessig.
Utvidelse av fritaksbestemmelse for verdipapirfond – men innstramming for investering i lavskatteland utenfor EØS og indirekte investeringer gjennom SDF-er
Dagens regler fritar verdipapirfond for skatteplikt ved realisasjon av aksjer i selskaper som er hjemmehørende i land utenfor EØS. Fradragsrett for tap er tilsvarende avskåret.
Av hensyn til likebehandling av inntekter i fondene og internasjonal konkurranseevne forslås det at fritaksbestemmelsen utvides, slik at også aksjeutbytter fra selskap hjemmehørende i land utenfor EØS og finansielle instrument med aksje som underliggende objekt omfattes.
Fritaket skal imidlertid ikke gjelde for gevinster og utbytter fra aksjer mv. i selskap i lavskatteland utenfor EØS eller for aksjegevinster utenfor EØS som innvinnes indirekte gjennom selskaper med deltakerfastsetting (SDF). Forslag til lovtekst sier ikke noe om utbytter fra selskap i lavskatteland, men dette er omtalt enkelte steder i selve høringsnotatet så må antas at dette er en inkurie som vil bli justert.
Presisering av begrepet «verdipapirfond»
Etter gjeldende rett er verdipapirfond fritatt for gevinst ved realisasjon av aksjer i selskap hjemmehørende i land utenfor EØS. Høyesterett fastslo tilbake i 2019 at «verdipapirfond» etter fritaksbestemmelsen omfatter alle fond som oppfyller kriteriene i legaldefinisjonen av «verdipapirfond» i verdipapirfondloven § 1-2 første ledd nr. 1.
Departementet mener imidlertid at fritaksbestemmelsen får et for vidt anvendelsesområde dersom den knyttes direkte til legaldefinisjonen i verdipapirfondloven, og foreslår derfor at fritaket avgrenses i forskrift slik at det kun får anvendelse for UCITS-fond, norske nasjonale fond og fond etablert innen EØS som tilsvarer norske nasjonale fond.
Avgrensningen i fritaksbestemmelsen begrunnes i at nåværende rettstilstand går lenger enn det skattemessige formålet tilsier, noe som kan bidra til en uthuling av skattegrunnlaget.
Fondskonto
Det har frem til nå vært mulig for selskaper å investere i fondskonto og på den måten kunne benytte fritaksmetoden på investeringer som ikke ville vært omfattet av fritaksmetoden dersom selskapet hadde gjort disse investeringene direkte. Nå gjør departementet en helomvending, og foreslår at det presiseres at selskapers investeringer i fondskonto ikke skal omfattes av fritaksmetoden. Departementet foreslår altså at gevinster fra selskapers investeringer i fondskonto blir skattlagt med 22 % med umiddelbar virkning, det vil si fra 29. januar. Bakgrunnen for forslaget er å motvirke at fritaksmetoden kommer til anvendelse på investeringer som ikke ville vært omfattet av fritaksmetoden dersom selskapet hadde gjort investeringen direkte, og ikke gjennom fondskonto. Forslaget om at selskapers gevinster ved investeringer i fondskonto nå er underlagt skatteplikt med umiddelbar virkning fremstår som strengt. Det bør være rom for en overgangsregel.
BDO mener
Etter vårt syn er det fornuftig at skattereglene for verdipapirfond endres. I Sverige har verdipapirfond generelt vært fritatt for skatteplikt siden 2012. Dette har gjort det attraktivt for norske verdipapirfond å flytte virksomheten sin til Sverige. Gjennom media fremgår det at flere større fondsforvaltere allerede har gjennomført eller varslet utflagging til Sverige.
Det gjenstår å se om disse endringene vil være nok for å snu trenden. Det er imidlertid ikke heldig at det nok en gang innføres skatteregler med umiddelbar (eller tilbakevirkende) virkning, og uavhengig av hvilke skatteregler som endres bør regjeringen og Finansdepartementet grundig vurdere om dette er en lovgivningsteknikk som fremmer stabilitet og tillit til skattesystemet.
Ikrafttredelse og høringsfrist
Høringsfristen er 30. april 2025. Endringene vil få virkning fra og med inntektsåret 2026. Det presiseres at forslaget om at selskapers investering i fondskonto ikke omfattes av fritaksmetoden blir gjort gjeldende fra og med fremleggelsen av høringsnotatet, 30. januar 2025, for å unngå tilpasninger i form av blant annet realisasjon av gevinster før endringen trer i kraft. Forslag til ikrafttredelsesbestemmelse sier imidlertid 29. januar 2025, og det bør presiseres raskt hva som var riktig da det har betydning for realisasjon av investeringer i fondskonto 29. januar.