Blogg: Utsatt frist for Digitoll | Deksa overtar ansvar fra UD

Tollnyheter, desember 2024

Tollnyheter: Nyopprettede DEKSA overtar ansvar fra UD og avvikling av Digitoll-ordning utsettes til februar 2026.

Tollnyheter:


 

Utsatt frist for Digitoll 

Ordningen med direktekjøring av varer til mottakere i Norge og fortolling innen 10 dager etter grensepassering var ment å bli avviklet fra april 2025, men har nå blitt utsatt til februar 2026 for obligatorisk meldeplikt og informasjonsplikt før grensepassering. Obligatorisk tolldeklarering før grensepassering er fastsatt til september 2026.  Muligheten for direktekjøring og fortolling innen 10 dager vil da samtidig opphøre.

Digitoll innebærer at digital melde- og informasjonsplikt for alle transportformer må skje før grensepassering. Digitoll er allerede nå tilgjengelig ved alle grenseoverganger for fly-, veitransport samt sjø- og jernbanetransport inn til Norge.

Med Digitoll kan bedrifter gjennom speditører og transportører sende inn informasjon til Tollvesenet før de krysser grensen.   

Digitoll vil sørge for at alle informasjonsplikter om grensekryssende godstransport må oppfylles digitalt, enten før eller senest ved ankomst til grensen. Digitoll bidrar allerede til mer effektive grensepasseringer der det er iverksatt.

Fra februar 2026 vil Digitoll være hovedregelen for å levere dokumentasjon til Tollvesenet før grensepassering. Innen september 2026 må varene også være tolldeklarert før grensepassering kan finne sted. Transporten kan passere grensen uten stopp når alt er godkjent av Tollvesenet før passering av grensen. Leverandører av varer må utarbeide nødvendig informasjon til logistikk partnerne før transporten av varene kan starte. 

Det anbefales imidlertid å bruke Digitoll fullt ut allerede nå med tolldeklarasjon før grensepassering og oppgi referanse til deklarasjon og valgt tollprosedyre i melding om forsendelse. Tollvesenet ønsker at Digitoll tas i bruk allerede nå for flest mulig varetransporter inn til Norge for å unngå at mange venter til rett før fristen. Alle som allerede er i gang med Digitoll kan fortsette som planlagt selv om overgangsperioden er utvidet. 

Dagens tollagerregime vil imidlertid videreføres med tillatelse til direktekjøring med deklarering innen 10 dager etter grensepassering og fysisk innlegg på tollager med deklarering ved uttak.
AES (Automated Export System) er EU sitt fellessystem for håndtering av eksport både innad og ut av EU, og innebærer en digital håndtering av eksport og utførsel fra EU.

Sverige tar snart i bruk AES, og dette berører Norge fordi Eu har en tollsamarbeidsavtale med Norge. Denne avtalen innebærer blant annet at Norge tollbehandler eksport ut av EU/Sverige når varene kommer over landeveisgrensa fra Sverige. 

Fra 18. november vil grensesnittet mellom AES og Digitoll være operativt. Man kan da benytte AES-eksporter i Digitoll som vil gi fordeler.

I dag er det slik at alle forsendelser med eksport fra EU (med unntak av Sverige), må stoppe på grensen for manuell ekspedering av eksportdeklarasjonen. Med AES vil Digitoll være i stand til å utføre ekspederingen automatisk for alle eksporter uavhengig av hvilket EU-land de kommer fra. De aller fleste transporter trenger da ikke lenger eksport-klarering for å måtte stoppe på grensen. Du kan søke Tollvesenet om digital grensepassering. 

Innsenderen av transportmeldingen i Digitoll må oppgi et gyldig EORI-nummer for transportøren for å få grønt lys på grensen for varer som er under AES – eksport. 
Transportører som skal frakte slike varer må derfor registrere seg i EORI-registeret. Dette er en enkel prosess. Saksbehandlingstiden for å få et EORI-nummer er normalt 1-2 dager.

 



DEKSA overtar fra 1. januar 2025 ansvaret for kontroll av eksport av strategiske varer


For å kunne eksportere strategiske varer, forsvarsmateriell og «dual use» -flerbruksvarer må eksportør ha eksportlisens.

Dette gjelder for eksport av forsvarsmateriell som er oppført på Liste I og for sivile varer, teknologi med mulig militær bruk (flerbruksvarer / «dual use» som omfattes av Liste II.

De strategiske varene som er omfattet av Liste I og II samsvarer med eksportkontroll-samarbeidet som Norge deltar i, og samsvarer med vareomfanget som er eksportregulert i henhold til EUs lovgiving. Det er viktig at eksportører kontrollerer om utstyret de skal eksportere er omfattet av vareomfanget i listene som det må søkes eksport lisens for.

Etaten for eksportkontroll og sanksjoner opprettes 1. januar 2025 og får navnet «Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner» (DEKSA). 

DEKSA opprettes for å forbedre vilkårene for sikkerhetspolitikken og gjennomføringen av Norges internasjonale forpliktelser innen eksportkontroll.

DEKSA skal være underlagt Utenriksdepartementet. Opprettelsen av DEKSA innebærer at behandlingen av enkeltsaker overføres fra Utenriksdepartementet som vil ha ekspertise på regelverket for eksportkontroll og sanksjoner.

I dag er det UD som har ansvaret for eksportkontroll og utstedelse av eksportlisenser. UDs saksbehandling har blitt kritisert for å ta lang tid og at utfallet kan være uforutsigbart. Dette vil nå forhåpentligvis bli bedre.

DEKSA får nå ansvar for kontroll med næringslivets eksport av varer og tjenester. Den nye etaten skal også håndtere overholdelse av internasjonale sanksjoner.

Tollvesenet vil fortsatt ha kontroll med at eksportør ved utførsel av sensitive varer har godkjent eksportlisens der dette kreves.

Konsekvensen av den urolige situasjonen i Europa medfører større søkelys på at varer som kan benyttes til militært bruk må ha eksportlisens. Det vil også være mer søkelys på at sluttkunden for slike varer ikke er omfattet av sanksjoner slik at eksportør pålegges å ha kunnskap om hvem som er sluttkunden for eksport av slike varer.

Norsk næringsliv må i økende grad forholde seg til sanksjoner og reguleringen av eksport, særlig som følge av krigen i Ukraina. Kontroll med eksport av strategiske og sensitive varer, teknologi og kunnskap har blitt viktigere.