Blogg: Skatteetaten skjerper kontrollene på avgiftsområdet

Skatteetaten har i flere år hatt størst fokus på veiledning. Det er nå mye som tyder på at det vil komme flere kontroller spesielt rettet mot aktører innen fast eiendom.

Skattedirektør Nina Schanke Funnemark sier selv til media at kontrollnivået er for lavt, og skal øke fremover. Det er flere årsaker til dette. Riksrevisjonen har i lengre tid vært kritisk til den lave kontrollaktiviteten til Skatteetaten. Videre har Skatteetaten gjennomgått en omfattende digitaliseringsprosess som setter dem i stand til å gjennomføre flere kontroller mer effektivt ved elektronisk gjennomgang av SAF-T filer. Skatteetaten har også litt å ta igjen etter flere år med lav kontrollaktivitet. 

Skatteetaten har fortsatt fokus på veiledning, men med de teknologiske mulighetene som etaten nå besitter forventer vi et taktskifte. Skatteetaten har en vid adgang til å undersøke om skatt og avgift er riktig beregnet og betalt hos alle skatte- og rapporteringspliktige. 

 

Viktig å ha kontroll i eget hus

Skatteetaten følger med på hvilke feil som er vanlige i ulike bransjer. Vi er kjent med at Skatteetaten nå har et særlig fokus på eiendomsaktører, og vi antar at dette blir et fokusområde fremover. 

Utleie av fast eiendom er i utgangspunktet unntatt moms, noe som betyr at det ikke skal beregnes utgående moms på faktura til leietaker. Dette medfører at utleier ikke har rett til fradrag for inngående moms på kostnader til oppføring og renovering av lokalene som leies ut. Manglende momsfradrag kan gjøre prosjektet 25 prosent dyrere.

Det er for eksempel spesielt viktig å ha kontroll på avgiftsstatusen til leietakere og håndtere felleskostnader korrekt. Har du ikke kontroll på dette kan det koste deg dyrt.
 

Tre tips på veien

 

1. Sørg for at du er mva.-registrert


Utleier kan frivillig registrere seg i MVA-registeret for utleie til leietakere som driver avgiftspliktig eller kompensasjonsberettiget virksomhet. Gjennom en frivillig registrering får utleier plikt til å beregne utgående avgift på fakturaen til leietaker, og rett til å fradragsføre inngående avgift på kostnader til oppføring, renovering, vedlikehold og drift av lokalene.

2. Sørg for at du har kontroll på avgiftsstatusen til leietakerne

Utleier må ha kontroll på avgiftsstatusen til leietaker for å håndtere egen avgiftsposisjon korrekt. Kostnader til lokalet som er leid ut til en konsulent kan fradragsføres, men dette vil ikke gjelde ved utleie til en tannlege som driver moms-unntatt virksomhet. Utleier må derfor ha et system for å skille mellom de ulike leietakernes avgiftsstatus.
 

3. Ligger din virksomhet i skjæringspunktet mellom avgiftspliktig og avgiftsunntatt virksomhet er det normalt en høyere risiko for kontroll

Vår erfaring tilsier at slike virksomheter ofte kan ha utfordringer med fradragsføring av inngående avgift på kostnader som helt eller delvis er til bruk i unntatt virksomhet. Gjelder dette din virksomhet er det lurt å sjekke om momsen håndteres riktig. 

 

Hva bør du gjøre nå?

Vi anbefaler at du sjekker egen momsbehandling før Skatteetaten kommer på kontroll. Da vil du være i forkant og ha en god mulighet for å rette opp i de feil og mangler som må tas tak i. Det viktigste er at du har kontroll på følgende punkter:  

  • Er driften korrekt gjengitt i regnskapet? 
  • Er regnskapet korrekt ført hva gjelder momsregelverket? 
  • Er SAF-T filen lesbar og fullstendig?

 

Hva gjør du dersom du får et bokettersyn innen fast eiendom?

En kontroll fra Skatteetaten stjeler fokus fra det du egentlig skulle ha gjort. Ofte er det vanskelig å forstå hva Skatteetaten er ute etter. Vi anbefaler derfor at du setter av ressurser til å håndtere et ettersyn, og at du ber om hjelp om det er noe du ikke helt forstår. 

Trenger du råd i prosessen med å gjennomgå din avgiftsposisjon? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat. 

Følg med på våre seminarer her.


Les også:

BDO bistår med skatt og avgift