Skatteetaten har i mange år arbeidet med nye skattemeldinger for alle næringsdrivende, både enkeltpersonforetak og selskaper. For to år siden tok vi opp dette temaet i bloggen «Fra skjema til tema» - ny skattemelding for næringsdrivende.
En av de store endringene, er at alle skattemeldinger for næringsdrivende må leveres elektronisk direkte fra et system. Dette kan være det regnskapssystemet som bokføringen er gjort i eller et separat årsoppgjørssystem. Det vil ikke lenger være mulig for næringsdrivende å levere skattemelding manuelt gjennom inntasting i skjemaer i Altinn.
De nye skattemeldingene har blitt rullet ut i puljer. Fra og med inntektsåret 2023 må også alle selskaper levere nye skattemeldinger elektronisk fra et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Dette gjelder for eksempel alle aksjeselskaper. Kravet gjelder også for ansvarlige selskaper (ANS og DA) som leverer selskapsmelding for selskap med deltakerfastsetting. Dette kan du lese mer om i blogginnlegget «Fra skjema til tema» - Selskapets skattemelding må leveres gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram.
I august i år sendte skatteetaten ut et informasjonsbrev til de 33 000 selskapene som hadde levert skattemeldingen for 2022 gjennom inntasting i skjemaer i Altinn. Der ble selskapene minnet om at den nye skattemeldingen må leveres gjennom et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram. Skattemeldingen for 2023 vil med andre ord ikke være mulig å fylle ut manuelt i Altinn.
Før årsoppgjøret for 2023 setter i gang på nyåret 2024, må disse 33 000 selskapene sørge for at de er i stand til å levere den nye skattemeldingen elektronisk fra et regnskaps- eller årsoppgjørssystem. Det er i utgangspunktet tre måter å løse dette på:
- Sørg for å gjøre den løpende bokføringen for 2023 i et regnskapssystem som også kan levere den nye skattemeldingen elektronisk. For mange kan dette allerede være for sent å endre på. Dersom dette gjelder deg, anbefaler vi å:
- Skaffe deg et separat årsoppgjørssystem, hvor selskapet tall for 2023 kan hentes fra regnskapssystemet og hvor den nye skattemeldingen kan leveres elektronisk.
- Få hjelp fra en regnskapsfører eller selskapets valgte revisor til å levere den nye skattemeldingen for 2023 elektronisk.
BDO har både nødvendige systemer og den kompetansen som skal til for å kunne levere de nye skattemeldingene elektronisk. Ta kontakt med oss her hvis du trenger hjelp med den nye skattemeldingen for selskaper.