Nedgangskonjunkturer er en utfordring for mange bransjer, men likevel er det mange bedrifter som overlever selv i de hardest rammede bransjene.
I denne artikkelen vil vi gi noen betraktninger om hvilke muligheter som ligger i å ta kontroll i en slik situasjon, se muligheter og ta de gode valgene.
Det handler om å ta kontroll over situasjonen, slik at du slipper å gå til banken med lua i hånda. Det handler om å heller være føre var, enn etter snar. Det viktigste er å ta offensive valg. Noen tiltak må tas for å beskytte virksomheten, mens andre tiltak kan tas for å posisjonere virksomheten offensivt for fremtiden.
Å ikke gjøre noen ting, er antakelig den sikreste måten å bli med konjunkturen nedover.
I dagens nedkonjunktur, «dyrtid», kall det hva du vil, må bedriften stille seg noen viktige spørsmål:
- Hva betyr utviklingen for bransjen og hvilke konsekvenser får dette for vår bedrift?
- Hva må vi gjøre for å takle utfordringene og komme oss (styrket) gjennom uværet?
I vanskelige tider er det bedre å være føre var enn etter snar
Det er i vanskelige tider vi har en mulighet til å ta avgjørende valg for fremtiden. Hvilket valg vil du ta i disse to ikke-usannsynlige scenariene:
- Virksomheten går inn i en likviditetsutfordring, som senere kan gå over i en forretningsmessig krise.
- Virksomheten skaffer seg kontroll, frigjør kapital og sikrer nøkkelansatte, går gjennom en vellykket snuoperasjon og kommer ut av krisen med fordeler som konkurrentene ikke har.
Det første scenariet er det mest sannsynlige dersom man tar et valg om å være defensiv eller ikke gjøre noe. Da vil virksomheten sannsynligvis følge konjunkturen på vei ned.
Det siste scenariet er en mulighet der resultatet kan være at bedriften kommer ut i andre enden med en mer kostnadseffektiv organisasjon, et produktspekter som er trimmet og har med seg bransjens beste folk.
For å realisere et slikt scenario, har du sannsynligvis tatt et offensivt valg. Kanskje du har foretatt rekrutteringer fra konkurrentene, kanskje du har styrket kontrollen på din verdikjede, gjort oppkjøp, endret produksjonsmetode, etablert nye distribusjonskjeder eller gjort andre smarte grep mens nedgangskonjunkturen herjet. Kanskje du til og med har skapt barrierer for konkurrentene til å kunne lykkes inn i fremtiden.
Det er viktig å gjøre de riktige tingene i riktig rekkefølge under en snuoperasjon
Før du kommer dit, må du få kontroll på din egen virksomhet. Du må kjenne virksomhetens helsetilstand bedre enn du noen gang før har gjort. Kommer du for sent inn i situasjonen så kan det være vanskelig å komme ut av den i pluss, mens gjør du det riktig i starten, så kan du komme ut som en vinner!
Hvordan kommer du dit?
- Avdekke situasjonen, ressursbehovet og etablere et «kriseteam» der hver person i teamet har spesifikke oppgaver for oppfølging, som å gjøre analyser, snakke med kunder og leverandører, snakke med banken mv.
- Få kontroll på likviditetssituasjonen. Sett opp et detaljert likviditetsbudsjett basert på hvordan virksomheten går og sannsynligvis vil gå fremover. Lag deg også et scenario der det går så ille som du tror det kan gå, såkalt «worst case scenario».
- Når du har etablert en rask status på situasjonen, er neste steg å avdekke muligheter for å frigjøre likviditet.
- Samtidig må du etablere en tett oppfølging av alle dine debitorer. Ring dem og hør når de tenker å betale og ikke minst gjør analyser som forteller deg hvilke debitorer som vil få betalingsvansker og hvilke du kan stole på at betaler.
- Samtidig må du kontakte dine kreditorer. Dette er dine leverandører og banken. Gi dem god informasjon om hvordan du jobber, slik at du på din side, som deres debitor, skaper en trygghet hos dem for at du vil kunne gjøre opp for deg, selv om enkelte betalingsfrister må flyttes eller det må etableres en nedbetalingsplan.
- Selvfølgelig må du også vurdere permitteringer, slik at du ikke har høyere lønnskostnader enn nødvendig for å levere dine varer og tjenester i tråd med den reduserte etterspørselen.
- En ting må du aldri tulle med. Du må sikre at du alltid kan betale lønninger, skatter og avgifter, ellers vil du ikke skape den nødvendige tilliten. Disse utgiftene må du alltid betale fullt ut og til rett tid.
- På denne måten får du kontroll på likviditetssituasjonen. Kontroll betyr ikke at du nødvendigvis har tilstrekkelig økonomi til å foreta en god snuoperasjon, men kontroll betyr at du vet hva du mangler for å kunne foreta en god snuoperasjon.
- Når du har kontroll, kan du gjøre mer langsiktige tiltak enn andre. Du har nå snudd situasjonen fra å være dag-til-dag, hånd-til-munn, til å få rom for å tenke ut de rette grepene for fremtiden. Du bør nå fokusere på å avklare finansieringsbehovet ditt fremover. Samtidig må du effektivisere virksomheten og kutte unødvendige kostnader så mye du klarer.
- Lag troverdige og realistiske budsjetter og prognoser for hvordan du tenker å lede virksomheten gjennom krisen. Gå deretter til banken. Ser banken deg som en potensiell vinner, med kontroll på både kort og mellomlang sikt og en troverdig langsiktigplan, er det store muligheter for at du får med deg banken på en finansieringsplan for å gjennomføre snuoperasjonen.
- Du må fortsette å holde løpende kontroll på økonomien. Omsetningen og likviditeten bør følges daglig, resultatutviklingen bør følges tett, gjerne ukentlig og etter hvert månedlig når du begynner å få ekstra god kontroll. Ved å vise banken dette, vil du kunne skape den tillit du trenger.
Effekten av de grepene du nå har gjort, er at du har tatt kontroll over situasjonen, du slipper å tenke kortsiktig og du har tilstrekkelig finansiering til å gjennomføre en snuoperasjon som gjør at virksomheten kan komme ut med en konkurransefordel i andre enden. Da har både du, dine ansatte og banken blitt vinnere.
Etter hvert vil du da kunne etablere en sunn, langsiktig finansieringsstruktur. Da har du skaffet deg et rom for å definere mål og strategier for fremtiden, der du kan gjennomføre nødvendige delsalg, oppkjøp, rekrutteringer til styre og ledelse og selektivt velge dine samarbeidspartnere for fremtiden.
Du kan få på plass moderne produksjonsmetoder, skaffe deg kontroll over viktige deler av verdikjeden, investere i innovasjon, markedsføring og distribusjonssystemer mv.
Dit kommer du kun dersom du tenker offensivt i nedgangstidene. Dit kommer ikke dine konkurrenter som passivt eller defensivt forholder seg til nedgangstidene. Vi kan ikke garantere suksess, men vi kan garantere at sannsynligheten er langt større enn om du ikke tenker offensivt.
For å bli en vinner, kreves hardt arbeid!
Les mer: