Blogg: Foreslår endringer i moms-kompensasjon for frivilligheten

Regelverket skal bli klarere og enklere, og det skal lages bedre veiledninger.

Gjennom frivillig-kompen får frivillige organisasjoner tilbake momsen de har betalt på kjøp av varer og tjenester. For søknadsåret 2023 har 24 800 store og små frivillige organisasjoner søkt om momskompensasjon for totalt 2,78 milliarder kroner.

14. oktober 2024 la Kultur- og likestillingsdepartementet frem sitt høringsforslag til endringer i ordningen. Det legges opp til å gjøre regelverket klarere og enklere. Og Lotteritilsynet får beskjed om å lage bedre veiledninger i et forståelig språk.
 

Fortsatt rammestyrt

Frivillig-kompen, eller merverdiavgiftskompensasjonsordningen for frivillige organisasjoner som er den formelle tittelen, har eksistert siden 2010. Den finansieres med årlige bevilgninger over statsbudsjettet. 

Så langt har alle godkjente søkere fått full dekning av momsen innenfor ordningen. Men, det ligger også i regelverket at dersom bevilgningen ikke strekker til, vil alle få en forholdsmessig avkortning i beløpet som blir kompensert. 

Frivilligheten hadde en forventning om at departementet nå skulle foreslå å gjøre ordningen regelstyrt, altså slik at den ikke lenger skulle være avhengig av tilstrekkelige årlige bevilgninger over budsjettet. Det ligger ikke i forslaget.  
 

Frivillig innsats 

Momsen som kompenseres skal komme frivillig innsats til gode. En del organisasjoner har gode og ideelle formål, men bidrar ikke til å styrke frivilligheten. Disse faller utenfor ordningen.  

Den frivillige innsatsen må være en «viktig del» av virksomheten. Det vil si at frivillig innsats må være en sentral del, men det kreves ikke at frivillig innsats er hovedaktiviteten. Som frivillig innsats regnes både ulønnet innsats, medlemskontingenter og gaver. 

Kravet til frivillig innsats skal ikke kunne gjenbrukes flere ganger innenfor samme organisasjon. Departementet ønsker å tydeliggjøre dette gjennom å ta inn i forskriften at kravet om frivillig innsats skal være et selvstendig vilkår for alle juridiske enheter innenfor samme organisasjonsstruktur. 

Det forslås at alle underledd må kunne dokumentere egen frivillig innsats og det vurderes om sentralleddet skal få en plikt til å kvalitetssikre at vilkåret om frivillig innsats er oppfylt hos sine underledd.

Det foreslås også at for at en paraplyorganisasjon skal ha rett på frivillig-komp, må minst 75% av medlemsorganisasjonene i paraplyorganisasjonen være i målgruppen og fylle vilkårene for frivillig-kompen. Det er en innstramming fra dagens 50%.
 

Offentlig virksomhet

Virksomheter som «kommer offentlige oppgaver til gode» får ikke kompensasjon.

Høringsuttalelsen bekrefter vårt inntrykk av at det har vært flere kontroller på dette området de siste fem årene og at forvaltningen er streng i sin tilnærming, samtidig som det kan være vanskelig å se en rød tråd i praktiseringen av regelverket. 

Frivillig-kompen skal ikke bidra til å finansiere oppgaver som det offentlige har ansvaret for. Men, hvor går grensen for hva som kommer det offentlige til gode innenfor for eksempel områder som arbeidsmarkedstiltak, helsetjenester, kriminalomsorg, barnevern, eldreomsorg, tjenester innenfor rus, psykiatri og rehabilitering? 

For å oppnå en tydeligere avgrensing mot offentlig virksomhet, foreslår departementet at det presiseres i forskriften at offentlige oppgaver er oppgaver som er pålagt det offentlige i lov eller oppgaver som utføres på vegne av det offentlige. 
 

Kostnader til utleie av fast eiendom

I dagens regelverk blir momskostnader knyttet til utleie av fast eiendom ikke kompensert. Dette gjelder både kostnader til permanent utleie og kostnader til mer sporadisk utleie som utleie av klubblokaler til for eksempel selskaper, konfirmasjoner og så videre. 

Departementet ønsker å forenkle regelverket for de mindre organisasjonene. Det foreslår derfor at kostnader til utleie av fast eiendom bare skal komme til fradrag i søknadsgrunnlaget for organisasjoner som har driftskostnader på mer enn kr. 7 millioner. 

Forslaget vil gi mer i kompensasjon og forenkle søknadsprosessen for flere mindre organisasjoner som driver med utleie av fast eiendom.
 

Andre forenklinger og bedre veiledning

I tillegg foreslår departementet blant annet disse forenklingene:

  • For organisasjoner med flere ledd, er det i dag sentralleddet som får utbetalt frivillig-kompen også for underleddene. Departementet foreslår at utbetaling av kompensasjon skal gå direkte til underleddene. Hensikten er at det skal bli enklere og raskere å få kompensasjonen ut til underleddene.   
  • Det foreslås å heve terskelen for når mottakere av frivillig-komp. plikter å ha statsautorisert revisor og revisorrapport. Terskelen forslås hevet fra kr. 5 millioner til kr. 7 millioner i driftskostnader.  
  • Det foreslås at Lotteritilsynet skal innhente årsregnskapet fra regnskapsregisteret fremfor å be om at organisasjonen også sender dette inn til Lotteritilsynet. 


Lotteritilsynet blir bedt om å utarbeide mer veiledningsmateriale med bedre brukervennlighet for blant annet fast eiendom, delvis kompensasjonsberettiget virksomhet og for avgrensninger mot virksomheter som kommer næringsinteresser til gode og virksomheter som gir privatøkonomiske fordeler mv. 

Høringsfristen er 10. januar 2025. Høringsforslaget har ikke konkretisert ordlyden i de foreslåtte endringene i regelverket. Dette vil komme på høring våren 2025. Vedtatte endringer i regelverket skal gjelde fra søknadsåret 2026.



Har du spørsmål om momskompensasjon, ta gjerne kontakt med oss i BDO Advokater eller ditt lokale BDO-kontor.

Du finner oss over hele Norge, blant annet i Oslo, Trondheim og Bergen. Full oversikt over alle våre kontorer finner du her.