BDOs advokater gir her en kort oversikt over de viktigste endringene merverdiavgift, toll og særavgifter i statsbudsjettet for 2025.
Redusert merverdiavgiftssats for vann og avløp
Regjeringen foreslår å redusere merverdiavgiftssatsen for vann og avløp til 15%. Dette vil gjøre vann- og avløpstjenester ca. 8% billigere. I tiden fremover forventes det at vann og avløp vil bli dyrere, blant annet som følge av behov for store utbygginger, og nye krav til rensing. Reduksjonen i mva-sats vil til en viss grad motvirke dette.
Grensen for bagatellmessig verdi
Grensen for hva som regnes som bagatellmessig verdi har vært kr 100 siden 2010. Denne er nå forslått økt til kr 200. Begrepet bagatellmessig verdi brukes i følgende forbindelser:
- Varer og tjenester til bruk som gaver eller utdeling i reklameøyemed, grensen for når det skal beregnes uttak, eller fradragsrett er avskåret.
- Avgrensing av varer som skal unntas mva ved salg av adgang til visse kulturelle arrangementer.
- Et av vilkårene for at varesalg fra veldedige og allmennyttige organisasjoner er unntatt merverdiavgift.
Lettelser for drosjenæringen fra 1. juli 2025
Reglene om tilbakeføring av fradragsmerverdiavgift for personkjøretøy ble endret fra 1. juli 2024. Frem til dette tidspunktet var det en sjablonregel hvor fradraget ble endelig etter 4 år. Etter de nye reglene er tilbakeføringsplikten økt til 8 år, og det er verdien på tidspunktet kjøretøyet blir omdisponert som er avgjørende.
Drosjenæringen har vært særlig kritisk til dette regelverket. Finansdepartementet har i forslag til nasjonalbudsjett lagt til grunn at den gamle sjablongen skal innføres igjen for drosjenæringen. Dette vil imidlertid ikke skje før tidligst 1. juli 2025 da det må utredes nærmere da det er komplisert med et to sporet system.
Toll og særavgifter
Det er i hovedsak foreslått små justeringer på særavgiftsområdet:
- Særavgiftene øker med gjennomsnitt 3 %.
- Regjeringen vil også innføre CO2-avgift på fiske i fjerne farvann og utenriks sjøfart.
Omtalesaker:
Engangsavgift for tunge kjøretøy
Regjeringen ønsker å legge til rette for en rask innfasing av tunge nullutslippskjøretøy. Det er imidlertid flere utfordringer ved å innføre en engangsavgift for tunge kjøretøy. Regjeringen vil derfor ikke gå videre med en engangsavgift på tunge kjøretøy nå, men forsterkede virkemidler vil eventuelt bli vurdert dersom innfasingen av elektriske lastebiler går tregere enn ventet. For å styrke satsingen på nullutslippskjøretøy foreslår regjeringen i 2025 å øke støtten til kjøp av tunge nullutslippskjørtøy gjennom Enova.
Fritak for trafikkforsikringsavgift for lette elektriske varebiler
Departementet vil vurdere hvordan lette elektriske varebiler kan avgrenses på en hensiktsmessig måte og har bedt om innspill fra Skattedirektoratet. Et fritak i trafikkforsikringsavgiften for lette elektriske varebiler kan innebære statsstøtte som i så fall må godkjennes av ESA før det kan iverksettes. Departementet er i dialog med ESA for å avklare de EØS-rettslige sidene av tiltaket.
Bærekraft
Regjeringen går inn for å innføre CBAM-forordningen. EU har vedtatt å innføre en Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Målet med CBAM er å unngå karbonlekkasje og bidra til å stimulere andre land til å redusere sine utslipp. Regjeringen går inn for at CBAM-forordningen også innføres i Norge. En innføring av CBAM i Norge krever nødvendig tilrettelegging i 2025. Regjeringen går inn for å innlemme CBAM-forordningen i Norge, men det er foreløpig for tidlig å si når en slik ordning kan iverksettes i Norge. Regjeringen foreslår å bevilge 50 mill. kroner til dette arbeidet i 2025.
Les også:
BDO bistår med skatt og avgift