Blogg: Endringer i a-melding fra 2025

Som en del av prosjektet «Fremtidens innkreving», som Skatteetaten og andre offentlige aktører står bak, trer nye regler for innrapportering i a-meldingen i kraft fra 2025 og utover. 

Dette er regler som påvirker både innholdet i og rutinene rundt innrapporteringen av a-meldingen. Noe som medfører at både systemleverandører og arbeidsgivere må gjøre endringer fremover.    

De største endringene er knyttet til selve arbeidsforholdet, og omfatter både hvilken type informasjon som innrapporteres samt tidspunkt for rapporteringen. Dette har mye å si for at NAV skal kunne få mer tidsriktig informasjon fra a-meldingen og effektivisere sine behandlingsprosesser. 

Endringene vi snakker om i dette innlegget er de vi mener er de viktigste nå, men de er ikke de eneste. Det er derfor viktig å holde seg oppdatert på informasjon som kommer fra leverandør av lønnssystem, og fra A-ordningen/Skatteetaten, slik at alle endringer som påvirker dere følges opp. Det er også per nå noe usikkerhet knyttet til når flere av disse endringene trer i kraft, og her venter vi fortsatt på endelig informasjon fra A-ordningen.

Nytt i a-meldingen gjeldende fra 01.01.2025

  • Arbeidsgiveravgift

Som så mange har ventet på, så avvikles ordningen med 5 % ekstra arbeidsgiveravgift på lønn over 850 000 NOK nå i 2024. Her er det viktig å følge opp overgangsregler for hva som inngår i inntektsgrunnlaget mellom år. Refusjoner som mottas i 2025, men som gjelder for fravær i 2024, skal inngå i grunnlaget for 2024.

Skatteetaten har også behov for mer presis rapportering av ikke oppgavepliktig lønn som inngår i grunnlaget for arbeidsgiveravgift. Denne andelen skal oppgis særskilt fra 2025.  

  • Frivillig forskuddstrekk 

Frivillig forskuddstrekk skal opplyses særskilt i a-meldingen. Det vil si at for ansatte som har frivillig forskuddstrekk på lønn, i tillegg til ordinært, så skal det frivillige forskuddstrekket nå rapporteres på en egen inntektsbeskrivelse. En årsak til dette er at det ved endring av skattekort inne på Skatteetaten vil komme et eget felt for frivillig skattetrekk fra og med inntektsåret 2025. 

  • Ansettelsesform    

Kodelisten for ansettelsesform utvides med «Fast ansatt utleid», «Midlertidig ansatt utleid» og «Midlertidig ansatt som tilkallingsvikar».                                                                    

Endringer ute til høring

Det må vedtas endringer i lov og forskrift for å kunne iverksette en del av de foreslåtte regelverksendringene. Disse vil tidligst tre i kraft 01.08.2025. Oversikt under over endringer som er ute til høring, viser derfor det foreslåtte innholdet.

  • Skjerpet frist for inn- og utmelding av ansatte. 

I dag er seneste frist for rapportering av nye eller sluttede sammenstilt med frist for innsending av a-melding, den 5. måneden etter. Fremover vil det bli en mer hendelsesstyrt rapportering, men det er fortsatt mulig og lov å rapportere tidligere. Innrapportering av nye ansatte skal skje senest på oppstartsdato, og opphør senest på sluttdato. 

Bakgrunnen for skjerpet frist for rapportering er at arbeidstakerregisteret (aa-registeret) til enhver tid skal være oppdatert da det er flere offentlige instanser som har behov for tidsriktig informasjon derfra. Dette gjelder blant annet Skatteetaten, NAV og Politiet. 

Feil eller manglende opplysninger om arbeidsforhold til AA-registeret via a-ordningen, kan gi overtredelsesgebyr og/eller tvangsmulkt iht lov.

  • Maritime arbeidsforhold 

Både skips-id og mønstringsperiode skal rapporteres.

  • Frilansere

Det blir obligatorisk med rapportering av antall timer som en full stilling tilsvarer, stillingsprosent og sluttårsak. Dette fordi NAV har behov for flere opplysninger for bedre kontroller, men også for statistikk.  
Rapportering av fravær

NAV har behov for at innrapportert fravær inneholder mer informasjon enn i dag. Tilstrekkelig informasjon vil gi en raskere og enklere saksbehandling for å kunne vurdere arbeidstakers rett til ulike rettigheter og beregne ytelser. Tilleggsopplysninger som ønskes, som er ute på høring er:

  • Permisjon: Skille på lønnet og ulønnet permisjon.
  • Permittering: Årsak til permittering, varslingsdato, første og siste varslingsdag, siste lønnspliktdag i arbeidsgiverperioden, årsak til at permittering er over.   


I tillegg til rapportering av nevnte opplysninger er det også foreslått å endre til at permisjoner rapporteres inn fra første dag, ikke etter 14 dager som nå. 

Endringer som er utsatt til tidligst 2026

Det var forventet beslutning rundt avvikling av ordningen med skattetrekkskonto og endring av forfall for betaling av forskuddstrekket. Finansdepartementet besluttet å utsette behandlingen av forslaget, men det tas sikte på at reglene trer i kraft fra 01.01.26. 

Slik forslaget står i dag vil endringer bestå av at kravet til å ha skattetrekkskonto fjernes. Forskuddstrekket skal så innbetales til Skatteetaten etter hver trekkpliktig utbetaling, der forfallsfrist er antatt å bli første virkedag etter lønnsutbetalingen. Som følge av forslaget om fjerning av skattetrekkskonto skal det opplyses om dato for den enkelte lønnsutbetaling i innrapporteringen.

Foreløpig siste punkt på høringslisten er endringer direkte knyttet til prosjektet «Fremtidens Innkreving». Her er tanken å samle alle lønnstrekk på en ansatt til et trekk som administreres av Skatteetaten.  

Om alle endringer nevnt her innføres slik de er satt opp i høringsutkastet, gjenstår å se. Men det meste antas å bli innført, og vil kreve en del arbeid fra systemleverandører nå fremover. 
   
Ta gjerne kontakt med oss i BDO dersom du har ytterligere spørsmål om temaet.