Siden 2016 har BDO systematisk innhentet, bearbeidet og analysert data knyttet til bilbransjen i Norge. Årets analyse viser at samtlige merkeforhandlere hadde en gjennomsnittlig omsetningsreduksjon fra 2022 til 2023. I fjorårets analyse kunne vi konkludere med en reduksjon i driftsmargin fra 2021 til 2022, og tallene for 2023 viser en ytterligere reduksjon i medianen av driftsmargin for små, mellomstore og store merkeforhandlere.
Tallene peker nedover
De store merkeforhandlerne hadde prosentvis den lavest omsetningsreduksjonen fra 2022 til 2023, med en reduksjon på 3 prosent. Bakgrunnen for at det er de største som faller minst i omsetning, kan trolig forklares med at det er disse forhandlerne som har tilgang på de mest populære bilmodellene, og det i et stadig mer populært elbilmarked. De mellomstore forhandlerne følger så med en gjennomsnittlig omsetningsreduksjon på 6 prosent, mens de små har en omsetningsreduksjon på hele 20 prosent.
For bruktbilforhandlerne er bildet noe annerledes. Det er de store bruktbilforhandlerne som har hatt den største gjennomsnittlige omsetningsreduksjonen på 15 prosent, mens de små bruktbilforhandlerne har hatt en gjennomsnittlig reduksjon på 4,5 prosent. De mellomstore bruktbilforhandlerne er den eneste kategorien av bruktbilforhandlere med økning i gjennomsnittlig omsetning, men heller ikke her er utviklingen positiv når inflasjonen hensyntas.
I 2023 hadde de store merkeforhandlerne en driftsmargin som ble redusert med 52 prosent sammenlignet med året før, mens reduksjonen for de mellomstore og små var på henholdsvis 47 og 38 prosent.
Færre konkurser i 2024
Til tross for mange tall som peker nedover, viser tall fra BDOs konkursanalyseverktøy en reduksjon i antall konkurser i bilbransjen første halvår i 2024.
Per juli 2024, tilsier tallene for bilbransjen en reduksjon i antall konkurser på 4,7 prosent. Likevel kom nyheten om at elbilforhandleren Marcusbil AS var konkurs overraskende på mange. Selskapet har vært en av landets største bruktbilforhandlere av Tesla, BMW, Audi og Porsche i lang tid.
Videre er de største konkursene målt i omsetning per august 2024, Fleks AS, B2B Service AS og Ars Consulting AS.
Dette viser at det fortsatt er tøffe tider i bransjen, med store reduksjoner i nybilprisen og tøffere økonomiske forutsetninger, noe som medfører at det er utfordrende tider for mange.
Elbiltrenden fortsetter
Det som derimot med sikkerhet ser ut til å fortsette, er elbiltrenden.
For selv om det i 2023 var en nedgang på hele 27 prosent i antall nyregistrerte personbiler i Norge, men enkelte forhandlere og produsenter skilte seg positivt ut.
Tesla Model Y var i likhet med 2022 den mest solgte bilen i 2023, og stod alene for 18,2 prosent av det totale nybilsalget. Volkswagen-gruppen og Toyota hadde også stor suksess med sine elektriske modeller, hvor Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.3 og Toyota bZ4X tok alle plass på listen over de mest solgte nybilene.
På samme liste pekte Toyota sine modeller Yaris og Rav4 seg ut som de eneste fossil- og hybrid-drevne bilene, noe som vitner om at hybridbiler fortsatt er aktuelle i det norske markedet.
AI i bilbransjen
I en presset bransje med stor konkurranse er det viktig å skape og beholde konkurransefortrinn. Kunstig intelligens (AI) kan forbedre og effektivisere sentrale prosesser for aktørene i bransjen, og teknologien utgjør dermed både en utfordring og en mulighet for å ivareta posisjonen i markedet.
Selv om det er et stort potensial for effektivisering og økt kvalitet ved bruk av AI, viser det seg likevel at det er få i bransjen som har tatt i bruk teknologien.
I en undersøkelse gjort av Norstat på oppdrag fra BDO sommeren 2024 blant SMB-virksomheter innen varehandle, inkludert reparasjon av motorvogner svarte kun 11 prosent at de hadde investert i generativ AI de siste 12 månedene. Mens hele 59 prosent svarte nei på spørsmål om generativ AI kommer til å forandre måten de ansatte utfører arbeidet på.
Til tross for den lave investeringsviljen og troen på AI, mener BDO at bilbransjen ikke har råd til å ignorere AI.
Krav til bærekraftsrapportering
En annen ting bilbransjen er nødt til å sette høyt i fokus den kommende tiden er de nye lovkravene, som for mange begynner å haste.
Etter at Bærekraftsdirektivet i EU, Corporate Sustainbility Reporting Directive (CSRD) ble vedtatt, har det kommet nye krav til selskapers bærekraftsrapportering.
Fra og med 1. januar 2025 må store foretak som overstiger to av tre terskelverdier knyttet til antall årsverk, balanse og omsetning implementere CSRD.
Terskelverdiene er:
- Balansesum MNOK 290
- Salgsinntekter MNOK 580
- Antall ansatte 250
Tall fra årets bilbransjeanalyse viser at omtrent 3,3 prosent av selskapene i bilbransjen vil bli rapporteringspliktige på bærekraftsrapportering etter CSRD fra og med 2025. Imidlertid vil stadig flere bli rapporteringspliktige i årene som kommer, og vi anbefaler derfor å starte planleggingen så tidlig som mulig.
Kjønnsbalanse i styret
Stortinget vedtok i 2023 nye krav til kjønnssammensettingen i norske styrer for foretak av en viss størrelse. Lovkravet om at store og mellomstore selskaper skal ha minst 40 prosent kjønnsbalanse i styret trådte i kraft fra 1.januar 2024, med gradvis innføring mellom 2024 og 2028.
For de to kommende årene er terskelverdiene som følger:
- Senest 31. desember 2024: Foretak med drifts- og finansinntekter på over 100 millioner kroner.
- Senest 30. juni 2025: Foretak med mer enn 50 ansatte.
Basert på årsregnskapet for 2023 har 30 prosent av selskapene i bilbransjen en omsetning på over 100 millioner kroner, og vil dermed være over terskelverdien per 31. desember 2024.
Fra tidligere år vet vi at bilbransjen og norske selskaper for øvrig, har en vei å gå for å forbedre kjønnssammensetningen.
Gjennom arbeidet med årets bilbransjeanalyse har vi derfor gjennomført en kontroll av noen av de største bilforhandlerne i populasjonen mot styreinformasjon i Brønnøysundregistret.
Informasjonen indikerer at flere av bilforhandlerne har en kjønnssammensetning som etterlever lovregelen, og vi ser at mange av selskapene har gjort endringer i styrene sine gjennom sommeren og høsten 2024. Imidlertid viser informasjonen at det fortsatt er enkelte av selskapene som enda ikke har en styresammensetning som oppfyller kravene, selv om de overstiger terskelverdien per 31. desember 2024.