Siden loven trådte i kraft 1.7.2022 har Forbrukertilsynet lagt vekt på å gi råd om hvordan aktsomhetsvurderinger kan gjennomføres. I fjor høst startet kontrollene. Nå har de gitt den første boten. Pisken er tatt i bruk.
Brudd på informasjonskrav
Forbrukertilsynet gir dem bot fordi de mener selskapet to ganger har unnlatt å besvare informasjonskrav. Åpenhetsloven krever at virksomheter som er omfattet av loven, må gi informasjon til enhver som ber dem om innsyn i hvordan de jobber med aktsomhetsvurderinger og menneskerettigheter i egen virksomhet og verdikjeden.
Det første tilfellet gjaldt manglende besvarelse av informasjonskrav, som ble rettet opp etter at Forbrukertilsynet hadde engasjert seg i saken.
I det andre tilfellet nektet selskapet å gi informasjon, og unnskyldte seg med at informasjonskravet var fremsatt i forbindelse med et skolearbeid. Forbrukertilsynet presiserer at informasjonsplikten gjelder uavhengig av hvem som krever informasjon.
Gebyret kunne vært mye høyere
Overtredelsesgebyret kan være på inntil fire prosent av årsomsetningen eller inntil 25 millioner kroner, der det høyeste beløpet anvendes. Fire prosent av siste års omsetning for selskapet som nå ble ilagt gebyr ville utgjøre nesten 9 millioner kroner. Det ilagte gebyret er dermed langt lavere enn det maksimale, men likevel en tydelig markering.
Avgjørelsen er påklaget
Tilsynet opplyser at avgjørelsen er påklaget. Dersom Tilsynet ikke tar klagen til følge, vil saken bli oversendt til Markedsrådet for klagebehandling.
Relevant for deres beslutning om ressursanvendelse?
Punktum er altså ikke satt i denne saken, men dette viser at Forbrukertilsynet kommer til å ta i bruk sanksjonsmidlene sine fremover. Alle som til nå kanskje har vært mest bekymret for sitt omdømme knyttet til arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, bør ta inn over seg at de kan få gebyr i slike saker.
I enkelte virksomheter har de som er ansvarlige for arbeidet med åpenhetsloven og verdikjeder slitt med å få resten av bedriften med seg på å prioritere dette.
Nå som det er klart at risikoen for gebyrer er reell og vil vises på bunnlinja, bør det bli enklere å få satt av ressurser til å jobbe skikkelig med dette.
Vi i BDO følger nøye med på hvordan Forbrukertilsynet følger opp åpenhetsloven. Vi følger også med i markedet, og vet at mange som er omfattet av loven, ikke fyller opp alle krav. Vi har vært spente på om Tilsynet ville bli hardere i klypa, og det ser vi nå at de er. Det er et tydelig signal til norske virksomheter om at de må ta menneskerettigheter og arbeidsforhold i egen virksomhet og verdikjeden på alvor.
Les mer:
Forbrukertilsynets vedtak
Informasjon fra BDO om åpenhetsloven