Siden loven trådte i kraft 1.7.2022 har Forbruketilsynet lagt vekt på å gi råd om hvordan aktsomhetsvurderinger kan gjennomføres. I fjor høst ble det første gebyret ilagt. 12. februar 2025 vedtok klageorganet Markedsrådet at det ikke fantes tilstrekkelig hjemmel for gebyret, og opphevet Forbrukertilsynets vedtak.
Brudd på informasjonskrav
Gebyret ble ilagt fordi selskapet etter Forbrukertilsynets oppfatning to ganger har unnlatt å besvare informasjonskrav.
Det første tilfellet gjaldt manglende besvarelse av informasjonskrav, som ble rettet opp etter at Tilsynet hadde engasjert seg i saken.
I det andre tilfellet nektet selskapet å gi informasjon med henvisning til at informasjonskravet var fremsatt i forbindelse med et skolearbeid. Her presiserer Tilsynet at informasjonsplikten gjelder uavhengig av hvem som krever informasjon.
Ikke tilstrekkelig gjentagende overtredelse
Selskapet som ble ilagt gebyr påklaget vedtaket, og Markedsrådet har tatt klagen til følge.
Markedsrådet var enig i at selskapet har brutt informasjonskravet, men mener at overtredelsene ikke var tilstrekkelig gjentagende til å gi grunnlag for et gebyr.
Markedsrådets vedtak kan ikke påklages.
Hvor store gebyr kunne vært ilagt?
Overtredelsesgebyret kan være på inntil fire prosent av årsomsetningen, eller inntil 25 millioner kroner, der det høyeste beløpet anvendes. Gebyret som Forbrukerrådet forsøkte å ilegge var langt lavere enn det maksimale.
Relevant for deres beslutning om ressursanvendelse?
Selv om det ikke ble noe gebyr denne gangen, bør alle som til nå har vært mest bekymret for sitt omdømme også ta inn over seg at det kan gis gebyr i slike saker.
For de som har ansvaret for dette arbeidet i virksomheten og som kanskje ikke helt får forståelsen fra andre i bedriften, kan dette være positivt. Hva som er sannsynligheten for å bli ilagt et gebyr, bør tas med i vurderingen når det skal besluttes hvor mye ressurser som skal brukes for å overholde lovens bestemmelser.
Les mer:
Informasjon fra BDO om åpenhetsloven