Siv Irene Aasen
Vi vurderer og tilbyr følgende tjenester:
Siv Irene Aasen
Med et stadig økende omfang av digitale krav til næringslivet, vil IT-compliance ta en mer sentral plass i virksomheters daglige virke. Kravene til IT-compliance er ikke bare tiltak for å standardisere utveksling av data mellom næringsdrivende og ulike aktører, som eksempelvis offentlige myndigheter. Det bidrar også i stor grad til å forenkle gjennomgang av internkontroller, dataanalyser og minimalisering av feil.
En fremoverlent tilnærming mot de nye digitale endringene kan bidra til å etterleve de ulike kravene, og dermed gi et fortrinn. For din virksomhet vil dette kreve god forståelse av krysningspunktet mellom forretningsavhengige prosesser og IT-compliance. I en tid hvor det digitale kompetansegapet blir større kan BDO hjelpe din virksomhet med å etterleve disse digitale kravene.
BDO kan bistå med vurdering og etterlevelse av tekniske krav, herunder compliance-krav for ulike regnskaps- og kassasystemer. Eksempler på compliance-krav er SAF-T, digital MVA-melding og salgs- og kjøpsmelding. Dette er krav som standardiserer rapportering av data, og har som formål å effektivisere rapportering og kontroll av informasjon som utveksles. Disse kravene er blant annet basert på bokføringsloven og bokføringsforskriften, samt kassasystemloven og kassasystemforskriften.
Våre rådgivere har lang erfaring med rådgivning på tvers av ulike IT-compliance krav, og bistår til daglig flere kunder med IT-compliance. Det er også flere systemer som ikke er kompatible med de stadig nye kravene som stilles til IT-systemer, så BDO kan også bistå med utvikling av tekniske løsninger for å etterleve disse. Videre benytter vi oss av digitale verktøy for å analysere store og komplekse datasett. Våre dataanalyse-modeller inneholder kontroller for å undersøke fullstendighet og nøyaktighet, og BDO har god erfaring med ulike analyser og disse kan tilpasses til kunders behov. Datamodellene visualiserer i tillegg store datamengder på en intuitiv måte og gir enkelt innsyn i mulige feil og mangler i datagrunnlagene, og det gjør det derfor enkelt for kunder å rette opp i potensielle avvik.
Kim Huu Luong
Virksomheter som leverer tjenester, møter økende krav til innsyn og revisjon av internkontroll knyttet til tjenestene de leverer. Kunder av slike virksomheter etterspør ofte en tredjepartsuttalelse. En tredjepartsuttalelse er en uavhengig bekreftelse på kvaliteten av system, rutiner og kontroller. Det er med på å gi trygghet for at produkter og tjenester blir utviklet og forvaltet forsvarlig, samt at compliance-krav overholdes.
Det eksisterer flere ulike sertifiseringer og standarder i markedet som benyttes for å fremvise kvalitet i tjenestene. Våre rådgivere har lang erfaring med tredjepartsuttalelser for internkontroll. I tillegg til kunnskap om de aktuelle standardene (ISAE 3402/3000, SOC2) har vi kunnskap om rammeverk som bør benyttes for å definere gode prosesser, kontrollformål og kontroller hos en organisasjon.
Rapporten distribueres til selskaper som har behov for å bekrefte kvaliteten på internkontrollen hos sine leverandører. En ISAE 3402/3000-rapport omfatter beskrivelse og testing av de prosesser, kontrollmål og kontrollaktiviteter som serviceorganisasjonen ivaretar overfor kunden. Rapporten har fokus på serviceorganisasjonens interne prosesser og systemer, en såkalt internkontrollbeskrivelse. Dette er typisk internkontroller knyttet til prosessering og håndtering av finansiell informasjon på vegne av kunden, i tillegg til utvikling, forvaltning og drift av IT-miljøer. Sentrale prosesser for IT-miljøet er informasjonssikkerhet og tilgangsstyring, programendringshåndtering, IT drift, hendelseshåndtering, backup og recovery og katastrofe og beredskap. For å dekke krav knyttet til databehandleravtaler, bør også et eget kapittel om personvern inkluderes.
Tredjepartsuttalelser kan også utstedes for å bekrefte serviceorganisasjonens etterlevelse av andre krav, eksempelvis regulatoriske, kontraktuelle eller bestemte standarder eller rammeverk. Eksempler på dette er krav knyttet til EU-regulativer (GDPR, DORA, NIS2), sikkerhetskrav stilt til leverandører i forbindelse med utkontraktering, ISO/IEC 27001, NSMs grunnprinsipper for IKT-sikkerhet, CIS v8 eller lignende.
Flere virksomheter har i dag komplekse prosesser og informasjonsflyt, og det er nødvendig med en god oversikt over de ulike aktivitetene som er involvert i virksomhetens operasjonelle rutiner. Process Mining gir deg objektiv innsikt i faktisk utførte prosesser, og kan brukes som et styringsverktøy for å identifisere avvik, samt for å identifisere flaskehalser og ineffektive prosesser. Dette er verdifull informasjon for å kunne effektivisere nåværende drift.
Process Mining gir deg som kunde et automatisert prosesskartleggingsverktøy med fullstendig oversikt over transaksjonene som er behandlet i et spesifikt prosessløp. Formålet med en slik kartlegging er å vurdere om internkontrollen er ivaretatt, samt om det er rom for automatisering og effektivisering i IT-systemene.
BDO kan bistå med å komme i gang med Process Mining. Vi tilbyr Process Mining som en tjeneste bestående av tre steg:
Identifisere prosesser
Prosesskartlegging
Prosessoptimalisering
Kim Huu Luong
Har du spørsmål eller ønsker du en uforpliktende samtale med en av oss? Ta kontakt ved å fylle ut skjemaet under og vi kommer tilbake til deg innen kort tid.