Blogg: Slik kommer du i gang med EU-taksonomien

EU-taksonomien gjelder alle virksomheter som er omfattet av de nye reglene for bærekraftsrapportering (CSRD). Mange opplever regelverket som komplekst når de nå må rapportere for første gang. Her er fire steg og praktiske tips for å komme i gang.
 

Hva er EU-taksonomien og hvorfor er den innført?

Vi starter med en liten forklaring om EU-taksonomien, før du får 4 konkrete tips om hvordan dere kan komme i gang.

EUs Green Deal setter en ny standard for miljømål og skal vise veien mot en grønnere fremtid. For å nå disse målene er det avgjørende å rette kapitalen i retning av bærekraftige aktiviteter, og EU-taksonomien spiller en viktig rolle som verktøy i denne prosessen. 

EU-taksonomien er et klassifiseringssystem som definerer hvilke økonomiske aktiviteter som kan defineres som bærekraftige. Formålet er å etablere en felles plattform for å identifisere og fremme grønne investeringer. Gjennom klare kriterier gir taksonomien et enhetlig språk for bærekraft i Europa. EU-taksonomien er en veiviser som styrker mulighetene for å kombinere økonomisk vekst med miljømessig ansvar – en nødvendighet for en bærekraftig fremtid.

Taksonomiforordningen definerer seks miljømål som økonomiske aktiviteter kan bidra til oppnåelsen av:

  • Redusere og forebygge klimagassutslipp
  • Klimatilpasning
  • Bærekraftig bruk og beskyttelse av vann- og marine ressurser
  • Omstilling til sirkulærøkonomi, avfallsforebygging og gjenvinning
  • Forebygging og kontroll av forurensning
  • Verne om og restaurere naturmangfold


For at en aktivitet skal kunne klassifiseres som bærekraftig må den:

  1. Bidra vesentlig til minst ett av disse målene
  2. Unngå betydelig skade på de fem andre
  3. Oppfylle minstekrav til sosiale og styringsmessige forhold


Regelverket skiller mellom aktiviteter som potensielt kan være bærekraftige (eligible) og de som anses som bærekraftige (aligned). Aktiviteter som potensielt kan være bærekraftige er aktiviteter som er definert i EU-taksonomien. Merk at dersom en aktivitet ikke er omtalt i taksonomien, innebærer ikke dette nødvendigvis at aktiviteten mangler bærekraftige egenskaper. Aktiviteten kan eksempelvis bidra til oppnåelsen av miljømål gjennom alternative tilnærminger eller innovative løsninger som faller utenfor taksonomiens eksplisitte definisjoner og kriterier.
 

Må du rapportere etter EU-taksonomien?

Fra og med regnskapsåret 2024 vil de foretak som får plikt til å utarbeide bærekraftsrapportering etter de nye kravene i regnskaploven også måtte rapportere på EU-taksonomien. Rapporteringen skal være en del av miljøkapitlet i bærekraftsrapporten, som en egen del av årsberetningen. Er din virksomhet omfattet av det nye regelverket for bærekraftsrapportering, må dere også rapportere på EU-taksonomien.
 

EUs «Omnibus» og påvirkninger på rapporteringsplikten for EU-taksonomien

3.juli 2025 fastsatte Finansdepartementet endringer i forskriften om trinnvis innføring av bærekraftsrapportering etter CSRD (vedtakelse av stop-the-clock-direktivet). Endringene innebærer at rapporteringsplikten for de gruppene av foretak som i utgangspunktet skulle ha påbegynt å rapportere for regnskapsåret 2025 (bølge 2) eller 2026 (bølge 3) utsettes med to år. Foretak som inngår i «bølge 1», det vil si store foretak av allmenn interesse med over 500 ansatte (årsverk), fortsatt skal rapportere på bærekraft, herunder EU-taksonomien.

I forbindelse med EU-kommisjonens forenklingsforslag (Omnibus I), fremmet også EU-kommisjonen forslag om å endre tersklene for bærekraftsrapportering slik at plikten til bærekraftsrapportering kun skal gjelde for store foretak med over 1000 ansatte. For EU-taksonomien innebærer forslaget i tillegg at plikten for å utarbeide taksonomi-rapportering først inntrer for foretak med mer enn 450 millioner EURO. For store foretak med mer enn 1000 ansatte, men som ikke har en omsetning som overstiger 450 millioner EURO introduseres det et «opt-in» regime. Det vil si at disse foretakene kun plikter å rapportere etter EU-taksonomien dersom de hevder at de har bærekraftige (aligned) eller delvis bærekraftige (partially-aligned) aktiviteter. Dette forslaget er enda ikke vedtatt, og ligger nå til behandling i Rådet og Paramentet i EU. Tidspunktet for behandlingen av vedtaket er imidlertid ikke bekreftet på nåværende tidspunkt.
 

Er du usikker på hva som gjelder for din virksomhet? Sjekk med BDOs bærekraftskompass

 

Hvordan komme i gang med EU-taksonomien?

I det følgende går vi gjennom hvordan du kommer i gang med EU-taksonomien, steg for steg. 
 

Steg 1 – Identifiser hvilke av virksomhetens aktiviteter som er omfattet av EU-taksonomien («eligible»)

Start med å finne ut hvilke av virksomhetens aktiviteter som er omfattet av EU-taksonomien. Et nyttig verktøy i denne prosessen, er EUs taksonomikompass

Det gir en oversikt over definerte aktiviteter og tilhørende tekniske screeningkriterier. 

Det mest effektive er å starte med en overordnet gjennomgang av aktivitetene som er omfattet av taksonomien, og utelukke de som åpenbart ikke er relevante for foretaket. Scroll gjennom taksonomikompasset for å sjekke. Gå nærmere inn på beskrivelsens i taksonomien for de aktivitetene du står igjen med etter gjennomgangen. Dette står under «Description» i taksonomikompasset. 

Tips: Vurder foretakets aktiviteter opp mot aktivitetene som er definert i EU-taksonomien ved å se på NACE-kodene på de ulike aktivitetene i taksonomikompasset. Merk at NACE-kodene i mange tilfeller er ment som veiledning, og ikke et krav for at aktiviteten skal være relevant for foretaket. Dersom foretakets aktiviteter samsvarer med beskrivelsen i taksonomien, er aktiviteten taksonomiomfattet («eligible»).

Endringer for regnskapsåret 2025:

Den 4 juli 2025 vedtok EU-kommisjonen en ny delegert rettsakt som forenkler bruken av EU-taksonomien. Endringene innebærer blant annet introduksjon av vesentlighet i EU-taksonomien. Med endringene fritas «ikke-finansielle» foretak fra å vurdere relevans (eligibility) og overholdelse (alignment) for aktiviteter som til sammen utgjør mindre enn 10 % av selskapets omsetning, CapEx eller OpEx. Vesentlighetsvurderingene gjøres for den enkelte KPI (omsetning, CapEx og OpEx). 

Du kan lese mer om de vedtatt endringene i bloggartikkelen «EU-taksonomien: Vesentlige forenklinger er vedtatt». Disse endringene forventes å tre i kraft 1. januar 2026 og gjelder for regnskapsåret 2025. Foretak kan imidlertid velge å rapportere på «gjeldende» bestemmelser for 2025 dersom dette anses mer hensiktsmessig. 

Steg 2 - Vurder om aktivitetene møter de tekniske screening-kriteriene 

For at økonomiske aktiviteter skal klassifiseres som bærekraftige i henhold til EUs taksonomi («aligned»), må de også oppfylle bestemte tekniske screening-kriterier. Taksonomikompasset gir en klar oversikt over de tekniske screening-kriteriene knyttet til de ulike aktivitetene.

Eksempel: La oss ta et konkret eksempel fra sektoren "Construction and real estate" med aktiviteten «Construction of new buildings». Ved å bruke taksonomikompasset identifiserer vi hvilke miljømål oppføring av bygninger kan bidra til. Taksonomikompasset viser at denne aktiviteten kan bidra vesentlig til målet «Redusere og forebygge klimagassutslipp». For å oppfylle kravet om vesentlig bidrag stilles det blant annet krav til energieffektiviteten i bygningene. For å unngå betydelig skade på de øvrige miljømålene, stilles krav til for eksempel vannforbruk og avfallshåndtering på byggeplassen.

 

Steg 3 - Kontroller at dere oppfyller minstekrav til sosiale og styringsmessige forhold

Deretter må du vurdere om foretaket oppfyller minstekrav til sosiale og styringsmessige forhold. Dette innebærer at dere har implementert tiltak for å sikre at aktiviteten utføres i samsvar med OECDs retningslinjer for multinasjonale selskaper og FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter. Denne vurderingen gjøres ofte på selskapsnivå, i motsetning til de øvrige stegene, som gjøres på aktivitetsnivå. 

Virksomheter må vurdere etterlevelse innenfor fire forskjellige områder:

  • Menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter
  • Bestikkelser og korrupsjon 
  • Skatt
  • Rettferdig konkurranse


Dette innebærer at virksomheten har iverksatt retningslinjer for å sikre etterlevelse av relevante lover og retningslinjer, samt overvåker disse.
 

Steg 4 - Bruk relevante rapporteringsregler

Det siste trinnet i prosessen omhandler å rapportere i tråd med kravene i EU-taksonomien. Rapporteringskravene er spesifisert i Disclosure Delegated Act 2021/2178/EU, som fastsetter både krav til hva som skal rapporteres og obligatoriske rapporteringstabeller. Det stilles krav til både kvantitativ og kvalitativ informasjon i bærekraftsrapporten. Ikke-finansielle foretak skal rapportere på KPIer knyttet til: 

  • Omsetning (turnover), 
  • Investeringsutgifter (CapEx), og 
  • Driftskostnader (OpEx)


For hver av disse skal det rapporteres på:

  • Andel aktiviteter som anses bærekraftig (aligned)
  • Andel aktiviteter som har potensial for å være bærekraftig, men ikke er bærekraftig (eligible, not aligned)
  • Andel aktiviteter som ikke er omfattet av taksonomien (non-eligible)


Omsetning
Omsetningen som skal inngå i disse KPI-ene vil som hovedregel samsvare med sum omsetning i årsregnskapet, og vil normalt innebære blant annet salgsinntekter, leieinntekter og i noen tilfeller renteinntekter. 

Investeringsutgifter (CapEx)
Utgifter som skal inngå i disse KPI-ene skal omfatte tilganger i materielle og immaterielle eiendeler i regnskapsåret.

Driftsutgifter (OpEx)
Nevneren for KPIene for OpEx skal omfatte direkte ikke-balanseførte kostnader knyttet til forskning og utvikling, byggrenovering, kostnadsførte leieavtaler, reparasjon og vedlikeholdskostnader og andre direkte utgifter knyttet til løpende vedlikehold av eiendom, anlegg og utstyr. 

Til slutt vil vi anbefale å starte arbeidet med EU-taksonomien så tidlig som mulig, slik at dere har nok tid til å identifisere potensielle mangler, iverksette nødvendige tiltak og etablere en strukturert tilnærming til etterlevelse og rapportering.


Endringer for regnskapsåret 2025: 
Endringene som ble vedtatt av EU-kommisjonen 4. juli 2025 innebærer også forenklinger i rapporteringstabellene for ikke-finansielle foretak. De nye tabellene inneholder opp til 64 % færre rapporteringspunkter, og inneholder nå egen kolonne for aktiviteter som ikke er vurdert på grunn av de nye vesentlighetsgrensene. Endringene vedtatt 4. juli 2025 forventes å trå i kraft 1. januar 2026, og vil gjelde for regnskapsåret 2025. Det er imidlertid lagt opp til at foretak kan rapportere på «gjeldende» regler dersom dette anses mer hensiktsmessig.
 



Ønsker dere hjelp med EU-taksonomien?

Les mer om våre tjenester for EU-taksonomien